Stress: Universitas har samlet noen tips slik at du kan være ditt beste jeg når eksamensdagen(e) kommer. Foto: Arkiv/Hanna Hjardar
Stress: Universitas har samlet noen tips slik at du kan være ditt beste jeg når eksamensdagen(e) kommer. Foto: Arkiv/Hanna Hjardar

Ekspertenes tips: Slik får du A på eksamen

Eksamen nærmer seg med stormskritt, og dagene på lesesalen blir lengre og lengre. Universitas har samlet noen gode råd som kan hjelpe deg på veien mot toppkarakterene. Sex, trening og mindfulness er blant ekspertenes beste tips.

Er du førsteårsstudent og skal ha eksamen på universitetet for første gang? Eller har du ikke helt fått det helt til hittil, og trenger litt råd på veien? Fortvil ikke! Universitas har samlet fire tips til hvordan man på best mulig måte kan samle A etter A på vitnemålet.

Fysisk og mental glede

Det er ingen hemmelighet at seksuell aktivitet har sine fordeler. Professor Jan Helge Solbakk sa i fjor til Universitas at sex er en fantastisk kilde til både fysisk og mental glede.

Dersom du er singel og ikke har tid til å bruke eksamensperioden på utallige datingapper eller Oslos kjøttmarked i de sene nattetimer, er ikke håpet helt ute. I NRK-programmet «Line fikser kroppen» tester programleder Line Elvsåshagen ut om å onanere ofte gjør deg lykkeligere, og sier til Dagbladet at hun både er mer avslappet, smiler mer og sover bedre.

Nyte, nyte, nyte: Professor Jan Helge Solbakk sier at man må nyte før man kan yte. Selv røyker han tre sigarer hver dag, og oppfordrer studenter til å ha sex for å prestere bedre på eksamen. Foto: Arkiv/Håkon Benjaminsen
Nyte, nyte, nyte: Professor Jan Helge Solbakk sier at man må nyte før man kan yte. Selv røyker han tre sigarer hver dag, og oppfordrer studenter til å ha sex for å prestere bedre på eksamen. Foto: Arkiv/Håkon Benjaminsen

Hold på gode treningsrutiner

Eksamensperioden er for mange forbundet med lange dager på lesesalen fra morgen til kveld. Men selv i en hektisk hverdag hvor man føler at pensum er det eneste som får plass i hodet, bør man være flink til å koble av med litt fysisk aktivitet. Det er gunstig med pauser og er du allerede inne i en god treningsrutine er dette et godt tips til hva du kan bruke pausene dine på.

Er du av de som begynner å bli bekymret for om julekjolen passer, kan idrettsstudent Magnus Breines´treningsprogram laget i samarbeid med Universitas hjelpe deg med å komme i form på bare syv uker.

Studentpsykolog Kitty Byng sier trening er positivt for studenter.

– Trening er positivt uansett, men kanskje særlig i stressende perioder. Det har en avstressende effekt. Man får lavere blodtrykk og utskiller endorfiner.

Byng forteller at ikke bare hard trening er det som funker, og at én trening i uka er bedre enn ingen.

– Gå turer og få frisk luft, avbrekk fra lesesalen. Men det kommer jo an på behovet ditt: om du trives på lesesalen i ti timer om dagen trenger du ikke enda en oppgave du må gjøre.

Trening: Magnus Breines' sitt treningsprogram er et godt tips til hvordan du kan holde formen ved like gjennom en hektisk eksamensperiode. Foto: Arkiv/Erlend Daae
Trening: Magnus Breines' sitt treningsprogram er et godt tips til hvordan du kan holde formen ved like gjennom en hektisk eksamensperiode. Foto: Arkiv/Erlend Daae

Velg søvn over skjerm

Det er et kjent fenomen at det er viktig å hvile også i eksamensperioden. Klarer du ikke å legge vekk pensum på sengekanten, bør du hvert fall velge en bok i stedet for mobilen eller datamaskinen.

Universitas har tidligere omtalt en søvnstudie fra Universitetet i Bergen som viser at søvnkvaliteten blir dårligere av å ligge med opplyste skjermer på sengekanten.

– Studien viste at det var en klar sammenheng mellom surfing på mobil og PC og insomni, altså søvnvansker, sa professor Ståle Pallesen.

Studentpsykolog Byng mener det er viktig å huske at eksamensperioden kan være tøff, og at man må spørre seg hvilken nytte det har å bekymre seg for eksamen.

– Det er ikke sikkert at eksamensperioden skal være en positiv periode, vi mennesker må kanskje tåle at noen perioder er tøffere enn andre.

Hun mener likevel det er noen ting man kan gjøre for å få det bedre, og forteller at god søvn er et godt råd.

– Nå er vi i en mørketidsperiode, noe som påvirker søvnen negativt. Men hvis det er tankespinneri som gjør det vanskelig å sovne, kan man prøve å spørre seg selv «hvilken nytte har jeg av å tenke på dette nå», og så legge det vekk.

Studentpsykologen forteller at dette kan være lettere sagt enn gjort, men anbefaler mindfulness-apper som et enkelt tips hvis man sliter med søvnen. Mindfulness er i følge Medisinsk Yoga og Mindfulness Oslo en meditasjonsform som består av enkle teknikker for å bedre mestre stress og belastninger i dagliglivet.

Sjokolade hjelper ikke

Et sunt og variert kosthold bør prioriteres om man har eksamen eller ei. I eksamensperioden kan det være vanskelig å prioritere ordentlig mat, og enkle eller usunne løsninger fra kantina kan ofte være mer fristende enn å bruke tid på kjøkkenet hjemme etter en dag på skolen.

Anine Christine Medin, stipendiat ved Avdeling for ernæringsvitenskap ved Universitetet i Oslo, forklarer at fokus på sunn mat og trening er ekstra viktig i eksamensperioden.

– Hvis man glemmer å spise eller bare spiser sukker og drikker brus kan man få en midlertidig boost, men det er ikke nødvendigvis optimalt for konsentrasjonen.

Medin viser til flere kostholdsråd som hun mener har mye for seg i en eksamensperiode.

– Regelmessige måltider er viktig. Spis grovt og grønt. Dette er spesielt viktig hvis perioden varer over lang tid. Koffein har en oppkvikkende effekt, og kaffe kan anbefales i moderate mengder. Men overdriver man kan man for eksempel måtte mer på toalettet, som ikke er gunstig på eksamensdagen.