Hjemme hos Malnes: Det nye treet til professoren står trygt hjemme hos Malnes, og skal ingen steder.

I mai tordnet Raino Malnes mot nedrevne kirsebærtrær. Nå har saken tatt en uventet vending

Studenter på statsvitenskap har gitt et tre som gave til Raino Malnes.

– Dette er hærverk for faen, roper Raino Malnes. En arbeider som står på plassen mellom Det humanisitiske og Det samfunnsvitenkapelige fakultet ser fortumlet mot professoren. Arbeideren holder på å fjerne de siste restene av det som en gang var kirsebærtrær, og dette provoserer Malnes enormt.

[Dette retoriske basketaket fant sted i vår](1). Konflikten bunnet i at Eiendomsavdelingen ved UiO hadde bestemt at de seks kirsebærtrærne utenfor Malnes sitt kontor var syke og måtte felles. Det var ikke den kjente professoren enig i.

Et halvt år senere har imidlertid saken tatt en ny vending.

Fikk du med deg? Denne e-posten provoserte Malnes enda mer

Rørt professor

– Jeg er virkelig rørt.

I helgen var Males invitert til ball med studentene på statsvitenskap. Der holdt han en tale og fikk i tillegg en helt spesiell gave.

– Jeg fikk overrakt et kirsebærtre. Eller jeg vet ikke om det er et faktisk kirsebærtre, men det ble overrakt slik og jeg kommer til å behandle treet deretter, sier Malnes.

Louisa C.Seifert, leder i Soupérådet som arrangerte ballet, forteller at det er uklart hva slags sort treet egentlig har, men bekrefter at det skal representere «kirsebærtrærne som forsvant».

– Vi tenkte det var morsom ting å gjøre etter saken som var i Universitas i vår. Man kunne jo kjøpt en anonym gave, men dette viser jo at vi kjenner han litt, sier hun.

Seifert legger ikke skjul på at Malnes er høyt ansett i miljøet.

– Malnes er en slags kultfigur på instituttet. Selv de tøffeste gutta på statsvitenskap har respekt for ham.

– Holdt han lenge på festen?

– Jeg hørte han ble til over tolv og det er jo ekstra morsomt, sier Seifert.

Festlig type: Raino vil gjøre fysikk og poesi obligatorisk

I MUNNHUGGERI: En tydelig provosert Raino Malnes havnet i en opphetet diskusjon med arbeider Taale Holland. – Dette er hærverk, gjentok Malnes mange ganger til en noe betuttet Holland. Foto: Mads Randen

– Ikke trygt

Leder for Eiendomsavdelingen på UiO var for halvt år siden svært overasket over hvor provosert Malnes var over de nedfelte trærene.

– Nå kjenner jeg ikke hva slags kompetanse Malnes har på parkdrift, men vi har en meget dyktig Parkavdelingen her på UiO som har gitt sin helhetlige vurdering. Den velger jeg å lytte til, sa John Skogen den gang.

I dag viser Malnes få tegn til anger og ville ikke gjort noe annerledes.

– Jeg tror jeg med bidro til å hindre at enda flere trær som hadde noen visne greiner i toppen ble felt, sier Malnes.

Han beklager imidlertid at han lot sitt sinne gøy utover arbeiderne på plassen, men mener det er sånt som skjer når man hisser seg opp.

Malnes sitt nye tre står trygt plassert i leiligheten hans bak slottet, og han har ingen planer om å ta det med opp på Blindern med det første.

– På Blindern er det ikke trygt for fine trær å være så det må nok bli stående hjemme hos meg.

Ikke alle professorer er like populære: Dette er skrekk-foreleserne