Får refs: Arbeidstilsynet var på besøk hos Brandy Melvilles filial i Bogstadveien i mai. Nå ligger tilsynsrapporten klar, og Arbeidstilsynet mener motebutikken har brutt arbeidsmiljøloven på flere punkter.

Arbeidstilsynet: Bilder av ansatte kan oppleves som seksualisering

Motebutikken Brandy Melville tok daglige bilder av ansatte, ransakte veskene deres etter vakt og tilbydde kun midlertidige kontrakter. Europa-sjef avfeide saken som sladder fra tidligere ansatte, men nå blir kleskjeden tvunget til å endre praksis.

Nenad Tomic, seniorinspektør i Arbeidstilsynet

Den internasjonale kleskjeden Brandy Melville har brutt loven på en rekke punkter, slår Arbeidstilsynet fast i en rapport. Arbeidstilsynet varsler om pålegg og peker på kjedens utstrakte bruk av midlertidige ansetteler, manglende rutiner for kontrolltiltak av ansatte og manglende verneombud.

– Vi tror arbeidsgiver hadde lyst til å rydde opp i dette, særlig etter all medieoppmerksomheten denne saken har fått. Jeg tror ikke det er noen arbeidsgivere som ønsker et slikt fokus, sier seniorinspektør Nenad Tomic i Arbeidstilsynet.

[Arbeidstilsynets inspektører var på besøk hos kleskjedens filial i Bogstadveien i Oslo i mai](1). Besøket kom etter at Universitas avdekket at butikksjefen tok bilder av de ansatte kvinnene når de kom på jobb. Disse bildene ble så sendt videre til tre av sjefene i kleskjedens Europa-kontor.

«Seksualisering» av ansatte

Butikken har om lag ti ansatte, og de fleste er studenter som jobber deltid ved siden av studiene. Studenten Tina Jahmurataj var en av flere tidligere ansatte som reagerte på praksisen, som kjeden selv kaller «trend watching».

– Jeg vet jeg kommer til å ha med meg dette resten av livet, det har vært ekkelt å være med på, sa Jahmurataj til Universitas i mai.

Saken vakte stor oppmerksomhet og ble omtalt i flere medier. Nå er Arbeidstilsynets dom klar:

«Arbeidstilsynet ser på tiltaket som en potensiell belastning for den enkelte siden den kan knyttes til egen opplevelse av kroppsfokusering og seksualisering, selv om det ikke foreligger noen påstand om misbruk av bildemateriale», står det i tilsynsrapporten Universitas har fått innsyn i.

Bakgrunn: – Fotopraksisen er objektiviserende

Tidligere ansatt: Tina Jahmurataj jobbet for Brandy Melville ved siden av studiene ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Foto: Alf Simensen

Tilsynet konkluderer med at Brandy Melville ikke har vært tydelig på hvorvidt det var frivillig eller obligatorisk å bli tatt bilde av.

– Det var uklart i butikkens egne regler hvilke konsekvenser det kunne få å si nei, sier Tomic.

«I en virksomhet hvor alle har midlertidig ansettelse er frykten for å ikke få forlenget kontrakt hvis du bryter en så viktig 'forventning fra arbeidsgiveren' ikke vanskelig å forstå», står det i rapporten.

I tillegg til å ta bilder av de ansatte, ble de ansattes sekker og vesker gjennomsøkt etter endt vakt for å forsikre motekjenden mot tyveri. Butikken hadde heller ikke oppnevnt ett verneombud.

Universitas har de siste dagene forsøkt å få en kommentar fra Europa-kontoret til Brandy Melville uten å ha lyktes.

«Camilla» ble seksuelt trakassert av en medstudent: – Jeg fant meg i litt for mye

Midlertidige kontrakter

Det var tidligere ansatt Emilie Ilsaas Rønning som varslet Arbeidstilsynet om butikkens bruk av midlertidige kontrakter.

Til Dagbladet i mai karakteriserte Anique Kilsdonk-van Der Hulst, sjef ved Europa-kontoret til Brandy Melville, saken som sladder fra tidligere ansatte. Hun hevdet også at kontraktene allerede var godkjent av Arbeidstilsynet.

Det er Arbeidstilsynet selv sterkt uenig i.

Student og ut i jobb? Dette må du vite!

Arbeidstilsynet påpeker at samtlige ansatte har midlertidige stillinger. I tilsynet ble det også klart at ledelsen ikke er tilstrekkelig kjent med regelverket og særlig hovedregelen om fast ansettelse.

I etterkant har butikken ryddet opp, forteller seniorinspektør Tomic.

– Vi mener de har svart godt på varslene våre. De har endret reglementet sitt og de har rett og slett skrevet nye kontrakter med sine ansatte, sier han.

Saken er nå lukket, men Tomic understreker at dersom det kommer nye opplysninger i saken fra ansatte eller andre, blir det aktuelt å åpne den igjen.

Dårlig arbeidsliv? SiO-ansatte tvinges til å stå hele dagen