Kneler for ulikhet: Studenten og basketballspilleren Levi Holmes kneler med et stearinlys i høstmørket sammen med over 200 andre studenter. – Jeg tror lere og lere idrettsutøvere vil slutte seg til bevegelsen, helt til vi ser en endring i samfunnet, sier Holmes. Foto: Gabriella Elmoussaoui.

Amerikanske studenter gjør knefall mot Trump

Atleter som kneler under nasjonalsangen har hisset på seg Donald Trump. Nå kaster amerikanske studenter seg på trenden.

– Jeg var ikke fullt inspirert før jeg hørte president Trumps uttalelser, sier Levi Holmes, som studerer matematikk og økonomi og spiller basketball for skolelaget til Saint Michaels College. 27. september deltok laget hans, sammen med flere av skolens idrettsutøvere og studentaktivister, i en protest på campus i delstaten Vermont i USA.

Over 200 studenter møtte opp på gressplenen med stearinlys i hendene. Ved å knele i høstmørket, ønsket de å sette fokus på ulikhet i samfunnet og å vise sin støtte til NFL-spillerne som har møtt kritikk etter at de gikk ned på kne i protest.

Levi Holmes

Takeaknee-bevegelsen fikk massiv oppmerksomhet etter at Trump i en hissig tale uttalte at spillere som protesterer under nasjonalsangen burde få sparken. Presidenten fulgte siden opp i kjent stil på Twitter. «Taking a knee» vil si å gå ned på kne når USAs nasjonalsang spilles før idrettsarrangementer, i protest mot raseundertrykkelse og politivold.

– Da jeg hørte lederen for landet mitt kritisere atleter som protesterer fredelig, etter å ha kalt deltakerne i protesten i Charlottsville for «gode mennesker», skjønte jeg at det var på tide med handling, sier Holmes.

Skaper reaksjoner: Amerikanske studenter arrangerer «gråtestund» etter Trump-seier

– Burde stå sammen

Afro-amerikanere utgjør bare 13 prosent av befolkningen i USA. Likevel utgjør de hele 38 prosent av alle innsatte i fengsel. I tillegg har svarte, unge menn seks ganger større sjanse for å bli drept av politiet, sammenlignet med resten av befolkningen. Disse skjevhetene er grobunn til Black Lives Matter-bevegelsen som ble utløst i 2013, etter drapet på den afro-amerikanske tenåringen Trayvon Martin.

Siden 2013 har studenter vært blant de mest engasjerte, og det har vært flere protester på amerikanske universiteter. Nå har også studentatletene fått sin egen form for protest.

– Siden jeg er afro-amerikaner bryr jeg meg mye om politivold og rasediskriminering. Vi er alle mennesker og burde stå sammen, sier Holmes.

Fikk du med deg? Slik reagerer amerikanske universiteter på Trump sitt innreise-forbud

Kontroversielt med politikk i idretten

Trygve Broch er ansatt ved Høgskolen i Innlandet og forsker ved Yale University. Han tror det faktum at de fleste utøverne i NFL og NBA er afro-amerikanere er avgjørende for de protestene man nå ser.

– Det er klart at det blir en arena der det er både viktig og lettere å utøve denne formen for identitetspolitikk når fotballbanen tilbyr synlighet for afro-amerikanske rollemodeller.

Broch har spesialisert seg på politikkens rolle i idretten. Han mener at Trumps uttalelser viser hvilken viktig rolle politikk spiller i idrett.

– Det er en gjengs oppfatning at idretten ikke er politisk. Likevel blir det tydelig i NFL at den er det. Det er massive kommersielle interesser rundt kampene, og man kan se en militarisert underholdningsarena. Politimenn og militæret er til stede og hedres før kampene, og militærfly flyr over arenaene. Dette er så normalisert at man ikke tenker på det som politikk, sier han.

Ifølge Broch er idretten i USA er viktig for å samle lokalsamfunnet og fungerer som en arena der folk møtes på tvers av etnisitet, kjønn og klasse. Derfor kan eksplisitt politikk i idrett være kontroversielt.

– Etter at Colin Kaepernick gikk ned på kne, foregår det nå en kamp om hvilken politikk idretten kan fylles med. Trump ønsker ikke at rasepolitikk skal ha noen rolle i idretten.

Les mer: Derfor stemmer studenter på Trump

Fredelig eller respektløs protest?

Holmes og lagkameratene hans har fått massiv støtte fra både trenere og universitetsledelsen for sin protest. I skarp kontrast til dette finner man reaksjonen til ledelsen på Colorado Christian University, som har forbudt folk å knele under nasjonalsangen.

– Å nekte å stå under nasjonalsangen svekker budskapet, og er respektløst ovenfor landet, militæret og veteranene, sier Jeff Hunt, leder for skolens tankesmie, til TMZ Sport. Manglende respekt for landet er også samme begrunnelse Donald Trump har brukt. Levi Holmes mener dette er å hindre studentenes ytringsfrihet.

– Dette er en fredelig protest som hverken er skadelig, respektløs eller nedverdigende overfor noen gruppe mennesker.