Fornøyd: BI-rektor Inge Jan Henjesand er godt fornøyd med egen skoles prestasjon. Foto: arkiv.

Ny business-rangering: Både NHH og BI er blant verdens 100 beste

På velrennomerte Financial Times sin kåring av Executive MBA-programmer finner vi for første gang på syv år to norske skoler.

Det sier i alle fall Financial Times sin rangering av såkalte Executive MBA-programmer, som er en videreutdanning for ledere med lang arbeidserfaring. På listen kommer Norges Handelshøyskole (NHH) på 88. plass, mens BI er på 99. plass, akkurat innenfor den gjeve topp 100-lista. I tillegg kommer Fudan University School of Management, som samarbeider med BI om MBA-programmet, på 38. plass.

– Høyere utdanning på dette nivået har blitt en internasjonal konkurranse- og samarbeidsarena. Gjennom å kombinere det beste fra to skoler har vi utviklet et program som stadig blir mer attraktivt på den internasjonale arenaen, sier rektor ved BI, Inge Jan Henjesand i en pressemelding.

Det er 37 plasser opp til kåringens vinner, Kellogg / HKUST Business School i Kina, som også toppet listen i fjor.

Bergen best

Sist gang NHH var inne på den gjeve lista, var i 2010. Nå har bergensskolen også passert MBA-programmet på BI, og ligger elleve plasser foran osloskolen.

– Vi har jobbet grundig med å utvikle hele vårt etterutdannings-tilbud, blant annet med en ny sjømat-MBA. At vi nå er inne på denne rangeringen tar jeg som en bekreftelse på at vi er på rett vei, sier NHH-rektor Øystein Thøgersen i en pressemelding.

Til sammenligning har Sverige bare én skole på listen, Stockholm School of Economics, på 65. plass. Det er ingen danske skoler på Financial Times sin rangering.

Kvinner

Utdanningstilbudet blir vurdert ut fra 16 kriterier, der kandidatens lønn- og karriereutvikling betyr mest, ifølge NTB, som omtalte saken først i norske medier. Men andel kvinner, både som studenter og i ledelsen, samt kunnskapsproduksjon i form av doktorgrader og forskningspoeng teller også med. Både NHH og BI gjør det godt i et likestillingsøyemed: BI har 50 prosent kvinner i styret, mens NHH har 45 prosent. Det plasserer begge skolene helt i den internasjonale likestillingstoppen.