Studentmediene i Trondheim innrømmer plagiat i flere saker

Studentmediene innrømmer denne uka at en håndfull av deres egne saker inneholder plagierte avsnitt.

Onsdag morgen publiserte dusken.no en sak med tittelen «Studentmediene i Trondheim beklager». I artikkelen kan du lese at mediehuset har oppdaget «tilfeller av plagiat i et utvalg publiserte artikler.»

Plagiat på UiO: Tidligere professor tatt for plagiat

– Vi fikk et tips fra en leser om at en sak muligens kunne inneholde plagiat. Vi tok dette til etterretning, og oppdaget at samme journalist hadde plagiert andre medier en rekke ganger, forteller Håkon Pedersen, ansvarlig redaktør i Studentmediene i Trondheim.

Pedersen ønsker at journalisten det gjelder skal forbli anonym, men oppgir at det var snakk om mellom fem og ti saker, som nå er trukket fra nettsidene.

– Det var stort sett snakk om meningsbærende artikler, som anmeldelser og denslags.

– Var journalisten bevisst på hva hen gjorde, eller var det snakk om slurv?

– For å si det sånn, dette var innhold som var produsert på frivillig basis, uten noe tidspress, men det er vanskelig å si noe om motivasjonen bak.

Mer plagiat: Latin-amerikaner brukte vanskelig ord, anklaget for plagiat

Studentmediene i Trondheim har beklaget saken overfor sine lesere. De opplyser også til Universitas at de har tatt kontakt med de plagierte mediene.