Arkivfoto: Hanna Hjardar

Vikarierende kunnskapsminister vil redde deg fra sprikende sensur

Kunnskapsdepartementet er lei av at karakterene spriker etter klage. Nå åpner de for en tredje sensur.

Når klagekarakteren skiller seg to karakterer eller mer fra den opprinnelige, foreslår vikarierende kunnskapsminister Henrik Asheim å åpne for en tredje sensur.

– For å styrke rettssikkerheten til studentene, foreslår vi at universiteter og høyskoler skal ta en ekstra runde på karakteren som er gitt, i de tilfellene der en student har fått en vesentlig endret karakter etter å ha klaget, sier Asheim.

Mens en student gikk fra B til stryk, gikk en annen fra D til A etter å ha klaget på karakteren

Departementet hans sender i dag ut et forslag til å endre universitet- og høgskoleloven.

Én av ti

Universitas har flere ganger belyst problemet med sprikende sensur og har tidligere avdekket store forskjeller mellom førstegangs- og andregangssensur ved Universitetet i Oslo.

I studieåret 2014/2015 hoppet én av ti klagere opp eller ned minst to karakterer. Halvparten fikk endret karakter.

– Vi ser nå på om det er noe vi kan gjøre for at forskjellene i karaktersetting kan bli mindre, sa Toril Johansson, ekspedisjonssjef i departementet, til Universitas den gang.

Kunnskapsdepartementet mener klagetallene ved Universitetet i Oslo er alarmerende. Nå vil de gripe inn og gjøre sensorordningen mindre vilkårlig

– Lite tillitsvekkende

Nå mener statsråden at det er på tide å gjøre endringer.

– Det har vært flere saker der studenter som har klaget på at eksamenskarakteren har gått opp eller ned med to karakterer etter klagesensuren. Det er lite tillitvekkende for studentene. Så store forskjeller tyder på at rutinene til institusjonene rundt sensur, opplæring av sensorene og utarbeiding av gode sensorveiledninger ikke alltid er gode nok, sier Asheim.

Kommentar: Dagens sensurordning er en oppskrift på vilkårlighet

I tillegg foreslår departementet at systematisk bruk av sensorveiledning skal være et krav for alle eksamener.

– Dette skal hjelpe til med å redusere ulikheten i sensur mellom sensorer, sier statsråden.

Fikk du med deg? Disse studentene klager desidert mest