Dundrer løs: Når det er mye pensum å lese, er det lett å la seg friste av trommene mener Roland Galewicz (20).

Dette er ekspertens tips for å unngå prokrastinering

Lange tidsfrister, større frihet og sosiale medier gjør prokrastinering til et stort studentproblem. Slik bekjemper du utsettelsens makt.

Ekspertenes ti beste tips

• Løs eksamensoppgaver og diskuter med andre. Lesing er en veldig passiv måte å lære på og gir lite utbytte.
  • Intervalltrening er nøkkelen til suksess. Spre øktene dine utover i stedet for å sitte intensivt i mange timer med samme tema.
  • Varier hvor du sitter når du gjør skolearbeid.
  • Test deg selv i det du har lest om.
  • Forbered deg før forelesning i de fagene du synes er vanskeligst.
  • Still spørsmål i forelesningene og seminarene.
  • Finn noen å jobbe sammen med og diskutere faget med.
  • Lag en studiekontrakt med en venn eller avtal med noen å sende ferdige oppgaver til hverandre før det skal leveres inn, slik at dere kan gi hverandre tilbakemeldinger.
  • Lag en langsiktig studieplan for semesteret, med oversikt over hva du må lese og når det skal gjennomføres. Hold deg til den!
  • Vær opplagt og frisk. Gode søvnvaner, trening og et sunt kosthold bidrar til dette.

Problemet er velkjent. Du sitter på lesesalen med masse arbeid å gjøre. Dette er dagen det jobbes. Du spisser pennen, finner frem et blankt ark i notatboken, og gjør deg klar for å gyve løs på oppgavene.

Men først: Ett eller annet mye mer spennende.

– Det er ikke slik at jeg planlegger å droppe skolearbeid, men når det først skjer så gjør jeg ikke noe med det, sier Roland Galewicz (20).

Han er elev ved Norges Musikkhøgskole og som andre studenter sliter han med prokrastinering eller det å utsette noe man har bestemt seg for å gjøre.

– Jeg sliter mest når det er store oppgaver og i fag hvor man må lese mye, da blir det så mye å gjøre at jeg orker ikke å sette i gang, sier han.

Sparetips: Studenter kan spare mer!!

Studentproblem

Prokrastinering kan virke som et uskyldig problem, men hvis den går for langt kan den få alvorlige konsekvenser. Professor i psykologi ved Universitetet i Tromsø, Frode Svartdal, har forsket på temaet og forteller at man i verste fall kan ende opp med psykiske problemer.

– Utsettelse fører til at man får mindre tid, ofte med anger og stress som konsekvens. Langvarig prokrastinering kan i verste fall utvikle seg i en negativ spiral og skape store problemer som angst, redusert livskvalitet, redusert mestring og depresjonstendenser, sier han.

Svartdal mener utsettelse er et studentproblem fordi studiesituasjonen er prokrastineringsvennlig med lange tidsfrister, stor frihet og vanskelige oppgaver.

– Man har en plan, men endrer den når det dukker opp noe som er mer attraktivt.

Liberal liste-Marcus svarer på sparetipset: Hva med å holde kjeft Spare-Stine

Todelt system

Selv om det er vanskelig å rive seg ut av prokrastineringens klør, finnes det håp. En av de som klarte å overkomme problemene som student er Kristian Hall.

Han har skrevet to bøker om å overkomme depresjon og driver en egen blogg for å kunne hjelpe andre.

Halls beste råd er å ha god disiplin, lese bøker om studieteknikk, planlegge godt og gjøre de viktigste gjøremålene tidligst mulig på dagen.

– Ett veldig viktig konsept som jeg selv bruker er 80/20-modellen. Den tilsier at 20 prosent av det man gjør er ansvarlig for 80 prosent av resultatene, man må derfor prioritere gjøremålene som utgjør forskjellen, sier Hall.

I bloggposten «Få gjort 10 ganger mer på en uke» har han skrevet om systemet han har laget for å unngå prokrastinering. Det består av to deler, hvor den første delen handler om å lage seg et overordnet mål, og den andre delen er et morgenritual som består av å repetere og prioritere gjøremål som må til for å få til hovedmålet.

Husker du? Lærer studieteknikker i Scientologikirken

Enklere før

Forfatter av boken Superstudent, Olav Schewe spesialiserer seg på studieteknikker. Han forteller at prokrastinering er noe av det studenter spør mest om under foredragene hans.

– Studenter føler seg fort overveldet for det er mye pensum og mye å gjøre.

Både Schewe og Svartdal er enige om at prokrastineringssituasjonen ikke har blitt noe bedre etter at mobiler har hatt sitt inntog.

– Når man sitter på lesesalen vil man heller sjekke mobilen enn å lese. Det krever at man er mer disiplinert. Før hadde de for eksempel ikke mobiler, så det gjorde det kanskje litt enklere.

Schewe er tydelig i sitt råd for å unngå å utsette ting.

– Noen eksempler er å lage en sosial form for studiekontrakt med en venn eller å avtale med noen å sende sine ferdige oppgaver til hverandre noen dager før det skal leveres inn, for å kunne gi hverandre tilbakemeldinger.

Gjør ikke oppgavene likevel

Musikkstudenten Roland forteller det er oppgaver hvor man må jobbe regelmessig over tid som er de verste.

Noen ganger ender han opp med å ikke gjøre oppgaven i det hele tatt. Etter at han begynte på en linje han genuint interesser seg for går det bedre, men han synes spesielt musikkhistorie er ett tungt fag å jobbe med.

– Vi må lese mellom 20 til 30 sider mellom hver time, nå ligger jeg på rundt 100 sider bak.