Sittende: Torbjørn Røe Isaksen forteller at dersom Erna Solberg vil, forlater han sin ministerpost.

Erna Solberg bestemmer kunnskapsministerkampen

Trine Skei Grande har sagt at hun ønsker å bli kunnskapsminister. Likevel mener kun én fylkesleder i Venstre at denne statsrådplassen er en forutsetning for å gå inn i regjering.

Etter at Venstre åpnet for å vurdere regjeringssamarbeid med Høyre og Frp er det stor spenning knyttet til hvem som blir Norges nye kunnskapsminister.

Nåværende kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen har vært åpen om sitt ønske om å fortsette, men får sterk konkurranse fra partileder i Venstre, Trine Skei Grande. For bare en drøy måned siden uttalte hun: «det ordner seg når jeg blir kunnskapsminister» til Nettavisen.

Utdanningspolitikk var en viktig kampsak for Venstre i valgkampen, men spørsmålet er hvor viktig det er for dem å kapre ministerposten.

Gjør som Erna vil

Trine Skei Grande er for tiden på ferie i Berlin, men pressesjef Jon-Christian Kolstø i Venstre, forteller at hun fremdeles ønsker å bli kunnskapsminister.

Torbjørn Røe Isaksen forteller at han er klar for å ofre sin posisjon om det er noe sjefen ønsker.

– Det er statsministeren som bestemmer over ministerpostene, og jeg gjør som Erna vil, sier han til Universitas. – Er det en ministerpost som kan forhandles bort?

– Det blander ikke jeg meg borti. I hvert fall ikke offentlig.

Utdanning er ikke viktigst

Til tross for Skei Grandes ambisjoner er det få innad i partiet som støtter partilederens ønske for enhver pris. Universitas har snakket med flere av fylkeslederne i Venstre. De fleste er klare på at kunnskapsministerposten er viktig dersom partiet går inn i regjering, men flere mener andre politikkområder er viktigere.

Én av Venstres fylkesledere slår fast at det viktigste er å få gjennomslag i klima- og miljøpolitikk.

– Dette er ikke en tid for ultimatum. Det er ingen vits i å ha en kunnskapsminister hvis kloden går under. Klima- og miljøministerposten er derimot viktigere. Utdanningspolitikk har vært lite på dagsorden i valgkampen, og det virker ikke som det er et brennhett tema i regjeringsforhandlingene heller.

Ikke tenkt på

– Dette har jeg ikke tenkt på, sier en annen fylkesleder i Venstre på spørsmål om kunnskapsministerposten bør være et krav for at Venstre skal gå inn i regjering.

– Jeg har blitt oppringt av flere journalister enn jeg kan telle som spør om regjeringsforhandlingene, men du er den første som lurer på hvem som blir kunnskapsminister.

Studentene liker Isaksen

Selv ikke Linn Skyum, lederen for Liberale studenter, mener Venstre burde ha kunnskapsministeren som et absolutt krav.

– Torbjørn Røe Isaksen har levert godt de siste fire årene, sier hun og understreker at Venstre har den beste studentpolitikken.

Magne Bartlett, som representerte studenter i arbeidet med utkast til Venstres Stortingsvalgsprogram, er enig med Skyum i at Røe Isaksen har gjort en god jobb.

– Det er helt umulig for meg å velge mellom Trine Skei Grande Torbjørn Røe Isaksen. Skei Grande er partilederen min, og Røe Isaksen har gjort en kjempejobb de siste fire årene. Det er helt fair for meg om Torbjørn Røe Isaksen får fortsette, sier Bartlett.

Han mener at hvem som blir kunnskapsminister er mindre viktig enn å få på plass en god regjering.

– Jeg synes ikke vi skal kreve å få enkelte ministerposter hvis vi skal inn i regjeringsforhandlinger. Det er viktigere å bli enig om en felles politisk kurs, avslutter Bartlett.