Foto: Flickr

Peter Singer til Universitetet i Oslo

Den omstridte og anerkjente filosofen skal holde gjesteforelesning på ExPhil, opplyser IFIKK på sine egne nettsider.

– Det er en stor glede for oss å kunngjøre at den aller første årlige Exphil-forelesningen vil bli holdt av Peter Singer, skriver Institutt for filosofi, ide- og kunsthistorie og klassiske språk (IFIKK) på sine nettsider.

Arrangementet er gratis og åpent for alle, men instituttet forventer stor pågang. Dermed må man bestille billett i forkant.

– Studenter med gyldig studentbevis fra høyere utdanning gis forrang, opplyses det om.

Instituttet arrangerer årlig en forelesning gitt av en internasjonalt kjent akademiker om et tema som er relevant for Exphil. I år falt valget på den australske etikkfilosofen.

– Forelesningen er ment å gi exphilstudentene et innblikk i forskningsfronten og stimulere deres interesse for akademisk tenkning og praksis, skriver IFIKK.

Omstridt

Singer er en av vår samtids mest innflytelsesrike og leste filosofer. I 1975 kom boka Animal Liberation ut. Den kritiserer det han kaller for speciesismen og argumenterer for veganisme og mot dyreforsøk.

Peter Singer er også kontroversiell for sitt syn på spedbarnsdrap, og har også kritisert humanismen som ideologi.

Forelesningen bærer tittelen «Forty Years On: Are All Animals Equal?» og skal avholdes på Chateau Neuf 27. oktober klokka 14.15.