På valgvake: Selv om Venstre gjorde et dårlig valg, kan Trine Skei Grandes parti være helt sentralt for studentpolitiske gjennomslag i årene fremover.

Jokeren Venstre: Kan avgjøre studentvelferden

– Venstre har vært på studentenes lag i fire år, og vil nok fortsette med det, sier Dagbladet-kommentator og tidligere NSO-leder Ola Magnussen Rydje.

I de fire årene som har gått har Venstre fått gjennomslag for 11 måneders studiestøtte og rekordmange nye studentboliger.

De neste fire årene har partiet programfestet at studiestøtten skal festes til 1,5 ganger grunnbeløpet i folketrygden. De vil også bygge 3000 studentboliger årlig.

Kommentator i Dagbladet og tidligere NSO-leder Ola Magnussen Rydje kaller Ventres partiprogram på høyere utdanning et «koldtbord av gode tiltak».

Hva slags posisjon Venstre får etter regjeringsforhandlingene, og spesielt om de får kunnskapsministeren, kan derfor bli avgjørende for studenter de neste årene.

Dette er alternativene, og hva de betyr for studentene:

Sveinung Rotevatn knallhardt ut: – De rødgrønne har absolutt null troverdighet

Scenario 1: Venstre, Høyre og FrP

I forrige Stortingsperiode valgte Venstre å stå utenfor regjeringen som et samarbeidsparti. Nå åpner imidlertid Venstre for å gå i regjering med Frp, ifølge NRK.

Rydje mener det er tidlig å spekulere, men hvis Venstre kommer i regjering mener han det kan være godt nytt for studentene.

– Hvis Venstre får kunnskapsministeren er det ingen grunn til å tro at det ikke vil gagne dem. Venstre har vært på studentenes lag i fire år, og vil nok fortsette med det, sier han.

I tillegg til regjeringsposisjon snuser Trine Skei Grande på en ministerpost.

– Det ordner jeg når jeg blir kunnskapsminister, uttalte Grande til nettavisen under Arendalsuka i år.

Rektor ved Høyskolen Kristiania, Trond Blindheim tror derimot Røe Isaksen fortsetter med hånden på kunnskapsrattet i hvert fall i to år til.

Blindheim tror Krf og Høyre de nødig vil slippe til Venstre og KrF i et regjeringssamarbeid.

– Høyre og FrP kommer til å kaste noen kjøttbein til Krf og Venstre for å sikre flertall for å fortsatt føre sin politikk.

Han mener også at tidene framover vil bli bedre med Isaksen enn Grande

– Torbjørn Røe Isaksen er en bedre kunnskapsminister enn det Trine Skei Grande vil være. Hun er ikke en utpreget skole- og utdanningspolitiker, men det har Røe Isaksen vist at han er.

– Jeg kan ikke tenke meg at Venstre kommer inn i regjering, slår han fast.

Skjer likevel det «utenkelige» vil partiene til sammen ha 80 mandater, og som gjør at de er avhengige av KrF for å få flertall på tinget.

Scenario 2: Venstre, Krf og Høyre

Det neste alternativet er en regjering med Venstre, Krf og Høyre. Regjeringen vil ha 61 stemmer å forhandle med på Stortinget, og er avhengig av støtte for å oppnå flertall.

Blindheim tror imidlertid denne konstellasjonen er usannsynlig. Han ser ikke for seg at Frp og Høyre vil slippe Venstre og Krf inn i regjeringskorridorene.

En slik regjering vil trolig være avhengig av å samarbeide med partier både til høyre og venstre for seg.

Scenario 3: Høyre og Frp

Denne konstellasjonen mener mange, blant annet Blindheim, er den mest sannsynlige. Fasiten viste at Høyre og Frp til sammen har 72 mandater på Stortinget.

Partiene er derfor fortsatt avhengig av å samarbeide med både KrF og Venstre for å ha flertall. Så selv partiene står utenfor regjering kan de ha muligheter for gjennomslag.

Leder for Norsk Studentorganisasjon (NSO) Mats Beldo trekker frem Venstre og Krf som jokere for å sikre at studentenes beste blir fulgt opp.

– Her blir det viktig at Venstre og KrF presser på som sist. Vi kan nevne studentkravet – bygge flere studentboliger og styrke studentøkonomien med 1,5 g og implementere 11 måneders studiestøtte.

Rydjer mener Venstre, på tross av at de har stått utenfor regjering, har vært en drivkraft for mye av den politikken Høyre og Torbjørn Røe Isaksen har ført denne perioden.

Så gjenstår det se hvilken plass jokeren får i regjeringskabalen.