Unge: Den kommende stortingsperioden vil det sitte flere studenter på tinget. – Jeg er vanlig fyr som ble tidlig engasjert i politikk fordi jeg så urettferdighet og forskjell mellom folk i egen oppvekst, sier Freddy André Øvstegård.

Nå er det flere Oslo-studenter på Stortinget

Ved høstens valg sikret flere studenter seg plass på Stortinget. De vil kjempe for studentenes psykiske helse, studentboliger og bedre økonomi.

Blant de 169 mandatene som får plass på Stortinget finner vi flere studenter og nyutdannede fra Oslo. Én av dem er Vetle Wang Soleim fra Høyre i Møre og Romsdal. 24-åringen studerer jus i Oslo, og er klar på hvordan han nå skal jobbe for studentene.

– Vi må øke studiestøtten. Det andre er at fagskolestudentene også skal inn i studentsamskipnadene. Det er også viktig at de får et bedre skoleløp og en høyere status, sier Soleim.

Den yngste i studentbastionen er 22 år gamle Freddy André Øvstegård fra Sosialistisk Venstreparti. Han studerer idehistorie på Universitetet i Oslo, og er den yngste på hele Stortinget. Han er en helt vanlig fyr, ifølge seg selv.

– Jeg er vanlig fyr som ble tidlig engasjert i politikk fordi jeg så urettferdighet og forskjell mellom folk i egen oppvekst. Ellers er jeg en vanlig student fra Sarpsborg som liker å dra ut på byen og ha det gøy som alle andre

Les mer: Morgendagens politikerstjerner

Øvstegård vil kjempe for studentøkonomien.

– Jeg vil knytte studielånet til 1,5 G. Antall studentboliger må også økes. Vi må også få kvaliteten tilbake i høyere utdanning.

I Sogn og Fjordane fikk KrF og Tore Storehaug utjevningsmandatet. 25-åringen avsluttet nettopp lektorstudiet i Oslo, og jobber nå som lærer. Han vil prioritere å bedre helsevesenet for studenter.

– I tillegg vil vi jobbe for flere studentboliger, sier han.

Marit Knutsdatter Strand (25) avsluttet mastergraden i juni, og ser frem til å ta fatt på arbeidsoppgavene på Stortinget.

– Det viktigste er å bygge studentboliger. Mange studenter bruker alt for mye av studielånet på bolig. Vi vil også jobbe for å bedre kvaliteten i høyere utdanning, sier hun.