Foto: Jarle Vines

Frank Aarebrot er død

– Det er med sorg vi melder at pappa er gått bort i kveld. Han døde stille og rolig med oss rundt seg, skriver professorens familie på Facebook lørdag kveld.

Den meget populære professoren, statsviteren og valgforskeren gikk lørdag kveld bort etter kort tids sykeleie. På mandag ble han hasteoperert for hjerteinfarkt på Haukeland sykehus i Bergen. Det var også her han trakk sitt siste åndedrag, melder familien på Facebook.

– Han døde stille og rolig med oss rundt seg. Selv om rommet han etterlater seg ikke kan fylles for oss, så gir det oss glede at han kunne gjøre det han elsket helt til det siste, skriver familien.

Kondolanser

Aarebrot hadde akkurat pensjonert seg fra stillingen som professor i sammenlignende politikk ved Universitetet i Bergen etter at han fylte 70 år tidligere i år. I anledning 500-årsjubileet for reformasjonen i Europa, skulle han holde et 500 minutter langt foredrag i Grieghallen 27. oktober.

– I hans ånd ønsker vi alle et godt valg, skriver familien.

Kondolansene renner inn på Aarebrots Facebook-side.

– En viktig stemme har stilnet ved Universitetet i Bergen og i Norge, skriver UiB, Aarebrots tidligere arbeidsgiver.