Kontroversiell: Det er denne reklamen som har skapt overskrifter den siste uken. Foto: Geir Rognlien Elgvin / Innfelt: Privat

Den omstridte sugardating-reklamen fortsetter å rulle over helgen

Forbrukerombudet krevde at reklamen skulle være fjernet i dag klokken tolv. Likevel er den fortsatt på veien.

Publisert Sist oppdatert

I går gikk Forbrukerombudet ut å krevde at reklamen for sugardating-nettstedet, rich meet beautiful, skulle endres eller fjernes. De ga frist til i dag klokken tolv.

Sigurd Vedal, mannen bak nettstedet, forteller at reklamen likevel blir å se i Oslo i helgen.

– Vår advokat har anmodet en utsettelse så vi har frist til klokken 12 på mandag. Det betyr at reklamen kommer til å rulle også i helgen, sier Vedal.

Bakgrunn:Reklame for sugardating provoserer kraftig

Vil ikke provosere

Han hinter likevel til at reklamen ikke vil stå på de mest folkerike stedene i hovedstaden.

– Vi kommer ikke til å provosere unødvendig, og har alle intensjoner om å samarbeide med forbrukerrådet. Det er viktig for oss å holde oss innenfor gjeldende lovverk i landet vi opererer i, sier Vedal.

Er du fornøyd med publisiteten du fått den siste uken?

– Det er vanskelig å si. Vi har en stabil vekst, og det er flere som har sjekket oss ut i løpet av uka. Det er viktig for oss å gi en nyansert fremstilling av konseptet, som er nytt for mange nordmenn.

Vedal understreker at det er snakk om myndige personer som selv velger hvilke forhold de går inn i.

Topp-advokat:Kan være brudd på hallikparagrafen

– Dette er så fort som mulig

Forbrukerombudet bekrefter til Universitas at nettstedet har fått utsatt frist til mandag klokken 12.

Hva er neste steg om det viser nettstedet nekter å etterkomme kravet deres?

– Da ville neste steg være å vurdere tvangsmulkt. Dette er en type bot som enten innebærer et engangsbeløp eller et løpende beløp helt til reklamen er endret eller fjernet, sier Forbrukerombud, Elisabeth Lier Haugseth.

Vi har snakket med flere som har meldt seg opp til dating-nettstedet i løpet av uka, har ikke dere et ansvar å få ned denne reklamen så fort som mulig?

– Jo, det har vi, og dette er så fort som mulig. Nå får den riktignok stå over helgen, men det er også viktig for oss å gi de ansvarlige rimelig tid til å svare.

Haugseth understreker at nettstedet ikke kan forvente noen ytterligere forlengelse av fristen.

Forbrukerombudet:Reklamen er ulovlig

Powered by Labrador CMS