Kontroversiell: Det er denne reklamen som har rullet gjennom Oslos gater den siste tiden, og skapt rabalder. Foto: Geir Rognlien Elgvin

Topp-advokat: Sugardating-reklame kan være et brudd på hallikparagafen

Datingnettsted oppfordrer til å bytte ut studielån med «sugardaddies». – Ulovlig og kvinnediskriminerende, mener advokat Mette Yvonne Larsen.

Straffeloven. § 315 Hallikvirksomhet og formidling av prostitusjon

• Med bot eller fengsel inntil 6 år straffes den som a) fremmer andres prostitusjon, eller b) leier ut lokaler og forstår at lokalene skal brukes til prostitusjon eller utviser grov uaktsomhet i så måte.
  • Den som i offentlig kunngjøring utvetydig tilbyr, formidler eller etterspør prostitusjon straffes med bot eller fengsel inntil 6 måneder.
  • Med prostitusjon menes i denne paragraf at en person mottar vederlag for å ha seksuell omgang eller foreta seksuell handling med en annen eller for å utføre handlinger som svarer til seksuell omgang med seg selv.

De siste ukene har en kvinnes brystparti og skriften «Hei, studenter! 0,– i studielån? Date en sugardaddy» kjørt rundt i Oslos gater på et stort skilt. Reklamen er for nettstedet richmeetbeautiful.no. Her oppfordres kvinner til å melde seg inn som «sugarbabies», slik at de kan tjene penger på å date «erfarne og sofistikerte menn» – såkalte «sugardaddies».

– Om en kvinne har valget mellom en kjekk, men blakk medstudent uten livserfaring eller suksess, og en kjekk, ressurssterk eldre mann med livserfaring og oppnådd suksess, havner valget fort på det siste, sier administrerende direktør og grunnlegger av richmeetbeautiful.no, Sigurd Vedal.

Det kan virke som om reklamen for richmeetbeautiful har fungert: kvinnelige studenter er den største brukergruppen. I løpet av seks uker har nettstedet fått hele 60 000 medlemmer. Av disse er tre fjerdedeler er kvinner, og nesten like mange (68 prosent) er mellom 18 og 26 år, ifølge Vedal selv.

Bakgrunn: Sugardating-reklame vekker oppsikt: Jævlig provoserende

Mulig brudd på hallikparagrafen

Reklamen og nettstedet har vekket kraftige reaksjoner, blant annet på sosiale medier. Mange har pekt på at nettstedet oppfordrer til eskortevirksomhet og prostitusjon. Advokat Mette Yvonne Larsen går også hardt ut mot nettstedet.

– Mine første tanker er at det er stusselig og trist at slike sider overhodet har noen interesse i befolkningen, sier hun.

I tillegg til at richmeetbeatiful.no kan sees i sammenheng med ulovlig og villedende markedsføring, så vel som kvinnediskriminering, mener Larsen at siden kan være et brudd på hallikparagrafen.

– Det er straffbart å formidle kjøp og salg av sex, og det er vel temmelig åpenbart at det er tale om også det her.

Advokaten peker på straffeforfølgning som en mulig konsekvens for utgiverne av reklamen.

– Uansett synes jeg det hele er forkastelig og fordummende og langt over streken, sier hun.

Studentforening på BI: Ba jobbsøkere strippe med bind for øynene

Har ren samvittighet

Vedal synes anklagene er «pussige».

– Ta for eksempel Fifty Shades of Grey, det var jo en ren sugardaddy-sugarbaby-historie. Det var ikke kun pengene til Mr. Grey som tiltrakk Anastasia, det var også personligheten hans, sier han.

Vedal understreker at det er 18-årsgrense på nettstedet, og at yngre og «folk som lar det gå mot eskortevirksomhet» kastes ut.

– Hvorfor involverer dere penger i det hele tatt?

– Sugarbabies søker et forhold hvor de kan ha en livsstil litt utenom det vanlige. Sugarbabies er ofte over gjennomsnittet vakre, og kan velge fra øverste hylle, sier Vedal.

Han avviser at nettstedet er ulovlig.

– Vi har dyktige advokater som har utformet nettsiden, sier han, og legger til:

– Det virker som det er bildet av kvinnen man reagerer på, så kanskje vi bruker et parbilde neste gang.

Sjokkerende rituale på veterinærhøyskolen: Vi ble bedt om å kle oss nakne