Universitas frikjent i PFU

Universitas har ikke brutt god presseskikk, mener Pressens Faglige Utvalg.

Tirsdag i forrgie uke behandlet Pressens Faglige Utvalg (PFU) en klage rettet mot Universitas. Klagen ble sendt inn av en anonym privatperson, og omhandlet et bilde som ble brukt på avisens forside, og i en sak, tidligere i år.

Bildet var fra det årlige Karskrennet til studentforeningene ved Norges miljø- og biovitenskaplige universitet. Klager var avbildet sammen med en kvinnelig medstudent idet han drakk fra en kaffekopp.

Klager reagerte på eksponeringen dette medførte, og klaget derfor inn Universitas på Vær Varsom-plakatens punkter 3.9, 3.10, 4.1, 4.3, 4.7, og 4.12.

I tilsvarsrunden la Universitas vekt på at karskrennet er en offentlig begivenhet. PFU ga Universitas medhold, og la blant annet vekt på medienes rett til å dokumentere det som skjer i samfunnet, og at klager ikke var navngitt noe sted i saken.

Konklusjonen ble derfor at Universitas ikke har brutt god presseskikk.

Ansvarlig redaktør i Universitas, Birk Tjeldflaat Helle, uttaler følgende:

– Jeg er tilfreds med PFUs avgjørelse. Vi har hele tiden ment at dette var et godt stykke journalistisk arbeid i kjernen av vårt samfunnsoppdrag.