Liberal liste-Marcus gjør politisk helomvending: – Mamma er sur

Listeleder for Liberal liste ved Studentparlamentet på UiO, Marcus Pettersen Irgens, har gjort en politisk helomvending og stemmer sosialistisk ved stortingsvalget.

– Mamma er sur. Hun står på stortingslisten til Høyre i Hordaland. Hun inviterte meg ut på middag her en dag, men sa at da måtte vi vel spise på en offentlig eid restaurant, for de private måtte jeg jo være mot.

Irgens proklamerte lørdag at han i år vil stemme Sosialistisk Venstreparti ved valget. På Facebook forklarer han at han har fått nok av Sylvi Listhaug og FrPs innvandrings- og integreringspolitikk. Liberal liste kan kalles studentpolitikkens Venstre og Irgens har tidligere hatt verv i partiet.

Irgens ut mot NSO: Tafatthet og softis

– Jeg synes valgene Venstre har tatt om blokksamarbeid dette valget er dårlige, og at de strider mot verdigrunnlaget som partiet i utgangspunktet har. Som tidligere medlem i partiet og tillitsvalgt så kan jeg bruke den begrensede makten jeg har til å sende et tydelig signal.

– Man kan føle seg litt som Frank Underwood

Lørdag 2. september forhåndsstemte Irgens.

– Det føltes sykt digg å stemme, men denne gangen var det litt annerledes. Når man stemmer Venstre føler man jo fort at man må gå med runde briller og ha skjorte under genseren. Mens nå tenkte jeg at jeg burde gått med palestinaskjerf og strikkesokker mens jeg stod og demonstrerte foran Stortinget, sier han og oppfordrer andre til å stemme taktisk om man «har litt peil».

– Da føler man seg litt som Frank Underwood, men det er jo selvsagt ikke så effektivt når 2,8 millioner andre stemmer.

Irgens' nye helt? Audun Lysbakken var en skippertakstudent

Ingen sosialist

Under Facebook-innlegget har reaksjonene strømmet på. De fleste kommentarene er veldig positive til at Irgens har valgt å stemme SV. Selv avviser han at han har blitt en sosialist.

– Jeg har sagt til de som hyller at jeg ikke er sosialist eller enige med dem. Hvis man er studentpolitiker er man omringet av en haug med sosialister. Det er nok ikke tilfeldig at jeg får positive tilbakemeldinger når det virker som nesten alle på Blindern stemmer SV. Tror ikke jeg hadde fått en lik reaksjon på om jeg var studentpolitiker på BI, sier Irgens.

Borgerlig kaos

Listemedlem i Venstrealliansen og nestleder i Rød Ungdom, Tobias Lund, sier han godt forstår hvorfor Marcus velger å stemme SV i år.

– Det er kaos på borgerlig side. En regjering med Venstre, Høyre og KrF kommer ikke til å finne sted og Venstre vil heller ikke støtte en blåblå regjering igjen.

Lund mener det er tryggere å stemme SV.

– Marcus gjør en viktig ting med å vise prinsipiell motstand, gå over sine politiske prinsipper og stemme for en ny regjering.

– Er han velkommen inn i venstrealliansen om han skulle bytte retning i politikken?

– Ja. Alle skal med!

Husker du? Student-toppens favorittpartier

Ikke noe partibytte

Irgens har ikke planer om å gå over til Venstrealliansen og mener studentene fortsatt kan stole på at han vil stå for Liberal listes politikk.

– Man bytter ikke verdisyn over natten. Jeg står fortsatt for det jeg stilte til studentvalg på for liberal liste. I Studentparlamentet må vi ikke forholde oss til en sterk FrP-blokk, noe som gjør det lettere. Det nærmeste vi kommer en høyreside i studentparlamentet er blå liste, som er en av de minste gruppene. Vi er allerede en moderat høyreside, noe Venstre-velgere ønsker. Vi er et sentrumsalternativ, et liberalt alternativ. Det er lettere å drive med det i Studentparlamentet hvor man ikke er avhengig av FrP for å få ting til å funke. For det er partiet Venstre som beveger seg i feil retning, ikke meg.

Skjermdump fra Facebook