Sliten: De kantineansatte på Frederikke spiseri på Blindern får ikke lov til å sitte mens de er på jobb.

SiO-ansatte tvinges til å stå hele dagen

Ansatte i SiO-kantine har spurt om stoler «10 000» ganger, uten hell. Advokat mener praksisen er ulovlig.

– Hun gamle dama sitter der og må hvile fordi hun har så vondt i føttene, forteller Mei Ling Wong og peker på sin kollega, 64-år gamle Minada Ormou, som sitter ved nærmeste bord.

Wong og Ormou jobber begge i kassen på Frederikke på Blindern. Kantinen fikk i løpet av sommeren et ansiktsløft: nye TV-er, blanke fliser og moderne selvbetalingsterminaler. Men kantinedamenes stoler, de forsvant under oppussingen.

Nå må damene stå over sju timer om dagen mens de ekspederer strømmen av sultne studenter. Etter to uker i den nye kantinen, har de ansatte store smerter og lengter tilbake til gamle dager, da de kunne sitte.

Frederikke setter ned prisene: Så mye kan du spare

Klagd «10 000» ganger

– Vi må si i fra til de på toppen. Vi må ha en stol.

Kantinedamene har klaget til sine sjefer flere ganger. Hver gang har de fått det samme svaret:

– Vi skal prøve å finne en løsning.

I to uker har de bare stått på stedet hvil, uten oppfølging.

– Vi har klagd ti ...nei, 10 000 ganger, sier Wong.

Mens de har ventet, har damene forsøkt noen kreative løsninger for å hvile føttene. En gang satte de stoler ved kassene og reiste seg opp når kunder kom. Men etter kort tid, kom en sjef fra kontoret forbi og kjeftet på dem, hevder de.

Thomas Benson, advokat og arbeidsrettsekspert

Stolene måtte bort og damene måtte stå. En kollega fikk etter tre dager uten stol så vondt at hun nå er sykemeldt, forteller Wong.

Nå oppfordrer de ansatte Universitas har pratet med studenter til å klage på deres vegne, sånn at de endelig blir hørt av ledelsen.

– Groteskt

– Etter mitt syn er ikke dette lovlig. Det er en grotesk historie, sier advokaten.

Thomas Benson, arbeidsrettsekspert og advokat i Angell Advokatfirma, mener SiOs praksis er i strid med arbeidsmiljøloven.

– Det er ikke forsvarlig når man blir syk på arbeid.

Og SiO har ikke nøyd seg med bare ett lovbrudd, i følge Benson.

– Det står i arbeidsmiljøloven at det skal legges til rette for arbeidstager. Man skal unngå uheldige fysiske belastninger, og nødvendige hjelpemidler skal være til disposisjon, sier han.

Benson kjenner seg svært provosert over SiOs behandling av kantinedamene.

– Helt ærlig, dette er kjempepinlig. At de ikke har ryddet opp i dette, det er en skandale.

Ifølge advokaten, blir saken enda verre av at det er en nyoppusset kantine. Når man bygger om, må man sørge for at det er innenfor arbeidsmiljøloven. Dette lovbruddet kaller han «særdeles alvorlig.» Benson mener at SiO snarest bør skaffe stoler eller krakker. Hvis ikke, bør damene henvende seg til Arbeidstilsynet som vil gi SiO pålegg, råder han.

– Dette er noe av det verste og det mest tåpelige jeg har hørt om. Og når det er en nyoppusset kantine i tillegg, så blir det bare enda verre.

Pilotprosjekt

– Frederikke er pusset opp for å få en mer hensiktsmessig avdeling. De gamle store kassene med kontorstoler er fjernet, og våre servicemedarbeidere kan nå enklere bevege seg rundt for å utføre sine øvrige oppgaver.

Det skriver direktør for SiO Mat og Drikke, Steffen Greff, i en mail til Universitas. Den nye kasseløsningen på Frederikke er et pilotprosjekt som ble innført ved nyåpningen av kantinen. Om prosjektet sier direktøren:

– Vi vil evaluere og gjøre løpende justeringer. Det er viktig for oss å sikre et godt og forsvarlig arbeidsmiljø.

Som følge av kantinedamenes klager, har SiO nå bestilt avlastningsmatter. De har imidlertid blitt forsinket. Greff legger også til at damene får lov til å ta korte pauser på bakrommet når det er få kunder.

– Ytterligere oppfølgning og evaluering er avtalt med vår bedriftshelsetjeneste, dette skjer i dialog med de ansatte. Jeg er overbevist om at vi sammen kommer frem til en god løsning.

PS: Greff har fått tilsendt Benson sine kommentarer om at praksisen er ulovlig, men har valgt å ikke kommentere dette i sitt svar til Universitas.