Fornøyd: Lederen for bryggeforeningen Kristianiastudentenes Haandbryggerlaug Håkon Martin Eide drikker alkoholfritt for anledningen.

I Kristianiastudentenes Haandbryggerlaug må de drikke opp alt de lager

Dette er de kuleste, rareste og morsomste studentforeningene i Oslo. Universitas var på foreningsdagen på UiO

Inne i Idrettsbygningen på Blindern står engasjerte foreningsledere og medlemmer og reklamerer for sin studentforening i håp om å verve nye studenter. Det finnes alt fra politiske studentforeninger, som Europeisk Ungdom, til foreninger som Aniara for science-fiction interesserte studenter som «faller bort i magiske verdener med trollmenn, kjemper, alver og enhjørninger».

– Det er ca. 450 studentforeninger i Oslo, og meningen med foreningsdagen er å vise de nye studentene det store havet av aktiviteter som finnes på universitetene, sier Mike Fürstenberg, leder i SiO Foreninger.

Ut med Frydenlund, inn med hjemmebrygg

Håkon Martin Eide (25), tar en bachelor i bioteknologi og kjemi på Høyskolen i Oslo og Akershus, og er leder for Oslos, kanskje kuleste studentforening, Kristianiastudentenes Haandbryggerlaug. I sju år har denne studentforening brakt studenter med dårlig råd, men som likevel vil drikke øl, sammen.

– Etter kun ett møte har du nok kunnskap til å brygge øl på den minste øl-bryggeren vår, sier Eide til Universitas mens han drikker en alkoholfri pale ale på stand i Idrettsbygningen.

Studentforeninger har to brygge-systemer, et stort som brygger 100 liter og et lite som brygger 20 liter.

– Vi lager øl cirka en gang i uken og har møter annenhver uke, gliser Eide.

Alle ingredienser står på foreningens regning, unntatt gjær, som ikke koster så mye på butikken. Foreningen kjøper selv inn paller med humle og malt, og de andre ingrediensene som trengs.

Hvor mye koster det å være med i Kristianiastudentenes Haandbryggerlaug?

– Man må være medlem av Det norske studentersamfunnet og betaler 200 i året. Men medlemskontingenten sparer du inn på én dag i form av øl.

Studentforeningen står selv ansvarlige for å drikke opp det de lager.

Go inn i Go-klubben

GO: Et av verdens eldste brettspill

Dersom du mot formodning ikke er så keen på å drikke øl, men heller vil spille et 4000 år gammelt strategispill, gir Oslo Go-klubb deg muligheten. Spillet er kanskje mer kjent under det kinesiske navnet «Weiqi», eller «Baduk» som det heter på koreansk.

– Vi er den brettspill-klubben med størst andel kvinnelige medlemmer, sier Helene Wang (29) som er rekruteringsansvarlig i Oslo Go-klubb.

Det arrangeres både Oslo- og Norgesmesterskap hvor man konkurrer mot omtrent 200 andre om tittelen «Norgesmester i Go.» Derimot er det kun 15 aktive medlemmer her på Universitet i Oslo.

– I fjor var første gang en datamaskin klarte å slå verdensmesteren i Go, forteller en engasjert Helene.

Litt utenfor Oslo:Foreningsliver på Ås: Våpen, fyll og feminisme

Liker du enhjørninger?

Dersom du ei heller vil spille eldgamle brettspill kan du engasjere deg i Aniara. Det er en studentforening for deg som synes roboter, romvesener, romskip og kunstig intelligens er spennende.

– Vi er en forening for studenter som er interesserte i science-fiction og vi dekker alt fra Harry Potter til Dr. Who, sier Tonje Andersen (24), uoffisiell leder for Anaria og masterstudent i lingvistikk.

Studentforeningen ble etablert i 1965 og holder til på Wilhelm Bjerkes hus, hvor Universitas ble fortalt at det er over 5000 science-fiction bøker man kan låne. Her er det bare å droppe pensum og begi seg ut på eventyr i andre verdener. På programmet i år kan medlemmer hilse på den polske science-fiction forfatteren Pawel Frelik, som tar turen hele veien fra Polen til Norge for snakke om science-fiction.

– Du trenger ikke å være blodfan for å være medlem, det går greit om du også bare likte Harry Potter da du var liten, sier Andersen.

Hipt med hjemmebrygg

Mike Fürstenberg sier at det viktig å ta del i andre aktiviteter ved siden studiene. Videre er studentforeninger et sted hvor man har mulighet til å bli kjent med andre elever.

Er det en studentforening du kunne tenkte deg å være medlem av?

– Ja, jeg hadde nok gått til en av bryggeforeningene, da jeg var med i en lignende forening da jeg selv var student, sier Fürstenberg.

Mer fra Fürstenberg: 450 studentforeninger venter på deg