Drømmefabrikken: Den nye eieren av Westerdals, Høyskolen Kristiania, ønsker nå at studenter og ansatte ved privatskolen skal få ro. Arkivfoto: Hanne Marie Lenth Solbø

Westerdals betaler 42 millioner kroner til Kunnskapsdepartementet

Westerdals har inngått forlik med Kunnskapsdepartement og betaler tilbake millioner i statstøtte.

Forliket kommer etter at [Westerdals Oslo Act (WOACT) gikk til sak mot Kunnskapsdepartementet for å slippe å betale tilbake uberettiget statstøtte.](2)

Statens krav var opprinnelig på 84 millioner kroner, men nå har partene blitt enige om halvparten, opplyser Kunnskapsdepartementet i en pressemelding.

Universitas-Vebjørn mener: Rettsbøller på drømmefabrikken

Bakgrunnen for søksmålet var at Dagens Næringsliv i 2015 avslørte at privatskolen fikk millioner i statstøtte for utdanninger som ikke var godkjent. Westerdals bestred kravene, men nå har partene altså blitt enige.

– Forholdene ligger tilbake i tid, og jeg mener WOACT på en konstruktiv måte har vist vilje til å rydde opp i tidligere forhold. Det har vært uenighet om kravene KD har fremsatt, og et forlik er den beste løsningen for begge parter. Nå ser vi fremover, sier kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen i pressemeldingen.

Westerdals [ble tidligere i år kjøpt opp av Høyskolen Kristiania.](1) Administerende direktør Solfrid Lind forteller i pressemeldingen at det har vært viktig for dem å rydde opp så raskt som mulig.

Les også: Westerdals' studentsamfunn får kvinnerefs

– Vi har blitt enige om en løsning som gjør at vi kan legge disse sakene bak oss og skape ro blant studenter og ansatte. Nå kan vi vie oppmerksomheten til å bygge den nye høyskolen sammen, sier administrerende direktør ved Høyskolen Kristiania, Solfrid Lind.