PROVOSERT: Denne e-posten gjorde Raino Malnes, om mulig, enda mer provosert enn tidligere. arkivfoto: Hans Dalane-Hval

Denne e-posten gjorde Raino Malnes enda mer provosert

Tirsdag tordnet professor Raino Malnes etter at seks kirsebærtrær ble felt på UiO. Noen dager senere sendte eiendomsdirektør John Skogen en forsøksvis forsonende e-post. Det gikk ikke helt etter planen.

Tirsdag morgen ble studenter og ansatte ved UiO møtt med et for mange uventet syn. Seks kirsebærtrær, som tidligere hadde prydet plassen utenfor Det samfunnsvitenskapelige fakultet, var hugget ned. Igjen sto det bare noen stubber som gravemaskinene allerede var i gang med å fjerne.

Dette provoserte professor i statsvitenskap Raino Malnes enormt.

Bakgrunn: Raino Malnes om nedrevne kirsebærtrær: – Dette er hærverk, for faen

– Hærverk

– Jeg blir enormt provosert over dette. Trær er vakre, og disse trærne gjorde hele denne plassen. Nå kommer det til å ta mange år før vi får det samme igjen, sa Malnes til Universitas på tirsdag.

Selv om arbeidere på plassen kunne forsikre statsviteren om at trærne var syke, gjentok Malnes at fellingen av trærne måtte anses som hærverk.

Et par dager senere tikker det inn en e-post fra direktør i Eiendomsavdelingen, John Skogen, i Malnes sin innboks. Det gjorde professoren enda mer provosert.

Forsonende e-post

– Det er ment som en forsonede epost. Jeg forsøkte helt enkelt å forklare sakens kjerne, sier Skogen til Universitas.

I den nevnte e-posten forsøker Eiendomsdirektøren å forklare bakgrunnen for fellingen av de seks kirsebærtrærne. Han skriver blant annet:

«De omtalte trærne er fulgt over flere år, og tilstanden har blitt dårligere de siste årene. Trærne har hatt dårlig vekst og mye tørre greiner. Trærne ble derfor felt, og det vil bli plantet nye trær av samme sort første halvdel av juni.»

Det var imidlertid ikke nok til å overbevise Malnes.

Fikk du med deg? Dette er tidenes mest høylytte professorkrangler

Vondt verre

«Takk for brevet. Det gjør meg mye mer opprørt enn jeg var på forhånd», skriver Malnes i en e-post til Skogen. Til Universitas utdyper han:

– Jeg ble enda mer opprørt. Jeg trodde begrunnelsen for å felle trærne var litt bedre og var sjokkert over hvor dårlig grunn de hadde for å gjennomføre hærverket.

Malnes fremhever at det virker som om begrunnelsen er tatt av en teknisk etat, og at det ikke er gjort noen helhetlig vurdering. I e-posten til Eiendomsdirektøren setter statsviteren spørsmålstegn ved at beslutninger vedrørende det fysiske miljøet på Blindern skal være overlatt eksperter på optimal plantevekst.

«Det vil vel være det samme som å overlate forsvarspolitikken til eksperter på ballistikk», skriver Malnes.

I MUNNHUGGERI: En tydelig provosert Raino Malnes havnet tirsdag i en opphetet diskusjon med arbeider Taale Holland. – Dette er hærverk, gjentok Malnes mange ganger til en noe betuttet Holland. Foto: Mads Randen

Overrasket over reaksjonen

John Skogen på sin side sliter med å forstå reaksjonen til professoren.

– Jeg ble overrasket over reaksjonen. Folk reagerer på forskjellig måte, men jeg forsto ikke helt Malnes sin reaksjon, sier Skogen.

Han er uenig med Malnes om at det ikke er gjort noen helhetlig vurdering.

– Nå kjenner jeg ikke hva slags kompetanse Malnes har på parkdrift, men vi har en meget dyktig Parkavdelingen her på UiO som har gitt sin helhetlige vurdering. Den velger jeg å lytte til, sier Skogen.

– Beklager

I brev-vekslingen mellom Malnes og Skogen, ble også behandlingen av arbeiderne som fjernet trærne diskutert.

– Dette er hærverk for faen, ropte Malnes til en av arbeiderne på plassen tirsdag. Dette beklager han nå.

«Endelig beklager jeg at mitt sinne gikk ut over en av dem som «utfører jobben». Det skal ikke gjenta seg», skriver Malnes.