Rasismeavsløringer: Tidligere i mai avslørte Universitas utbredt rasisme ved UiO. Det var Blindern-ansatte «Christian» som først fortalte sin historie. Arkivfoto: Hanna Hjardar.

Nye avsløringer: «Carlos» opplevde diskriminering i nesten 20 år

Flere ansatte ved Universitetet i Oslo har fortalt om rasisme på arbeidsplassen. En tidligere ansatt sier nå at det har vart helt siden 1998.

– Diskrimineringen var der fra da jeg begynte i 1998. Det er ingenting som kommer til å forandre det. Det er ikke noe håp, sier Carlos. Han gikk av med pensjon for to år siden. Før det jobbet han som driftstekniker i Eiendomsavdelingen.

På grunn av belastningen Carlos, som har bakgrunn fra Sør-Amerika, opplevde i årene i Eiendomsavdelingen ønsker han å være anonym.

Carlos forteller at kollegene brukte nedsettende ord og uttrykk da de snakket til han. En gang skal en ansatt ha kommentert til en kollega:

– Neger hvorfor vasker du deg? Du er fortsatt neger uansett.

Dette er saken: Blindern-ansatte forteller om utbredt rasisme

Langvarig diskriminering

Ansatte har tidligere fortalt Universitas om at de i flere år har blitt utsatt for rasistisk diskriminering. Kommentarer som skal ha blitt brukt mot ansatte på Blindern over flere år er «neger», «svarting», «svart apekatt» og «driftsleder for negerarbeid», ifølge dokumenter Organisasjon mot offentlig diskriminering har sendt til Likestillings- og diskrimineringsombudet. Både «Christian» og «Omar», begge ansatte i Eiendomsavdelingen med utenlandsk bakgrunn, har fortalt Universitas om dette.

Nye dokumenter viser: Ti rasismevarslinger på ti år

I likhet med Christian og Omar sier Carlos at han blir ekskludert i arbeidet, og forteller at han ikke ble invitert til seminarer og at sjefer gikk til andre for å gjøre hans egen jobb.

Fikk du med deg? Studenter demonstrerer mot rasisme på UiO

Demonstrasjon: Rasismeavsløringene har skapt sterke reaksjoner i studentmiljøet ved UiO. Her demonstrerer en rekke studentforeninger mot rasisme på Frederikkeplassen på Blindern. Arkivfoto: Xueqi Pang

Universitas mener: Rasisme må få konsekvenser

Sa fra i 2013

I 2013 varslet Carlos om arbeidsmiljøet. I et brev adressert til driftssjef Åke Appelqvist skriver han at han klager på grunn av «diskriminering og til og med trakassering som jeg føler meg utsatt for av mine overordnede».

Han ble kalt «teflon» fordi han etter å ha blitt plaget av en kollega som «behandlet meg på en respektløs, diskriminerende og trakasserende måte» ikke lenger klarte å få med meg hva kollegaen sa i alle tilfeller, står det i klagen.

Toppjurist om rasismeavsløringene: Gjør meg fysisk kvalm

Videre sier han at han blir ignorert og forskjellsbehandlet, blant annet ved at resten i avdelingen fikk mobiltelefon for å forenkle jobben med eksterne firmaer, men ikke han. Han sa også i klagen at han har blitt fratatt ansvar og muligheten til faglig utvikling.

– Arbeidssituasjonen er en stor psykologisk belastning for meg. Jeg tenker på dette hele tiden og er ofte søvnløs om natten, står det.

Carlos er ikke fornøyd med reaksjonen til ledelsen i Eiendomsavdelingen på klagene som har kommet inn.

– Uansett hva de sier om at de skal jobbe med det så er det bare tull. De snakker med to tunger, mener han.

Studentforeninger om avsløringene: Direktøren må avskjediges umiddelbart

Lover opprydding: Universitetsdirektør Gunn-Elin Bjørneboe bedyrer at universitetet tar saken på alvor. Arkivfoto: Adrian Nielsen

Venstrepolitiker: Universitetet bør gi en offentlig unnskyldning

Lover å rydde opp

Universitas ba om en kommentar fra eiendomsdirektør John Skogen, og fikk svar fra universitetet om at universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe i stedet ville svare i saken. Hun og rektor Ole Petter Ottersen viser til deres innlegg på rektorens egen blogg.

Bjørneboe har følgende kommentar til Universitas om saken:

– Det er viktig for meg å sikre at denne saken blir håndtert på en god måte og at våre ansatte opplever trygghet på en arbeidsplass fri for rasisme. I desember 2016 mottok universitetsledelsen et varsel i denne saken. Det ble umiddelbart iverksatt ulike tiltak. Personaldirektøren fulgte opp med en rekke møter, og oppfølging, på vegne av ledelsen. Eiendomsdirektøren har sørget for tettere oppfølging av dette driftsområdet og den enkelte medarbeider. Ledelsen ved UiO tar denne saken svært alvorlig. Vi undersøker derfor grundig alle forhold og vår beskjed til ansatte ved universitetet er klar: våre ansatte skal ikke oppleve noen form for rasisme eller trakassering på arbeidsplassen, skriver Bjørneboe, og legger til:

– Jeg har tillit til at eiendomsdirektøren i samarbeid med undertegnede skal klare å rydde opp i dette. Vi er helt klare på at vi ved Universitetet i Oslo ikke godtar rasisme.