Alene: På tross av mange ukers arbeid, endte jakten der den startet: Asle Toje – ikke professor, men ensom Frp’er i akademia.

Jakten er over: Her er (det nærmeste vi kom) Frp-professoren

Forsker og Frp-er Asle Toje står som et blått skjær i det røde akademia-havet. Han mener akademia har en forbanna plikt til å fremelske politisk mangfold.

I flere uker har Universitas jaktet på Frp-professoren. Vi har ringt utallige telefoner og banket på dører til knokene verket. Et par ganger har vi følt oss veldig nære.

Under Universitas-debatten «Bør Frp kvoteres inn i akademia?» for noen uker siden uttalte tidligere statssekretær Ove Vanebo at han kanskje hadde hilst på en Frp-professor en gang. Denne professoren jobbet kanskje på Høgskolen i Buskerud og forsket kanskje på noe innenfor teknologi. Noe navn husket han ikke.

Noen dager senere tikket det inn et tips om en mulig Frp-professor i Groruddalen. Tipseren husket ikke helt navnet, men vi satte vår beste gravejournalist på saken likevel.

Vi fant professoren og det hele virket lovende. Han hatet Sosialistisk venstreparti og var i mot skatter og avgifter. Det var bare et problem: Han stemte Det Liberale Folkepartiet og hadde kun sympati med folk som stemte Frp.

Vi var i ferd med å gi opp.

Her startet jakten: – Hvis jeg hadde visst om noen som stemte Frp, hadde jeg ikke sagt det til deg

«Frp-professoren»

Og det gjorde vi. Nesten. Gjennom hele denne jakten har alle fingre pekt på én person: Asle Toje.

La gå, Toje er ingen professor. Men etter ukevis på leting får vi ta til takke med forskningsdirektøren ved Det Norske Nobelinstitutt. Han ble tross alt regnet som en av «landets mest lovende unge statsvitere» av Dagens Næringsliv i 2008.

Vi vil jo bare høre hvor ille det er å være Frp’er i et venstrevridd akademia.

Frp i akademia: Minoriteten ingen bryr seg om

Har aldri blitt diskriminert

Vi fyrte avgårde en intervjuforespørsel og Toje var som vanlig ikke vond å be.

– Du kan sammenligne å være akademiker og Frp-velger som å møte opp på karneval og være den eneste som er kledd ut, starter han.

Han har lenge vært offentlig om sitt politiske synspunkt. Like lenge har han opplevd mye motbør.

– Mange tror ikke folk med utdanning kan stemme Frp, sier han.

Men så ille har det aldri vært. Toje har aldri opplevd å bli diskriminert av sine statsviterkollegaer. De har alltid vært interessert i å diskutere med ham og utenom enkelte pensjonerte 68-ere har han aldri opplevd UiO som noen venstrevridd bastion.

Etterlyst: Akademiske villbasser

– Frp er hjertet

Til tross for at undersøkelser viser at Frp er svært underrepresentert i akademia, tror ikke Toje helt på dem. Han tror nemlig det finnes store mørketall fordi mange velger å holde det politiske ståstedet sitt skjult.

– Som akademiker forvitrer merkevaren din ved å knytte den opp mot et parti som er oppfattet som ikke-intellektuelt, sier han.

– Hvorfor blir Frp oppfattet som ikke-intellektuelt?

– Det har en del å gjøre med Frp selv. Frp har tidvis dyrket å være hjertet og magen, og har latt andre partier stå for hjernen, sier han.

Likevel mener Toje at Frp er et av de mest seriøse partiene i norsk politikk, og at akademia ville vært tjent med å ha flere ansatte som stemte på partiet.

– Jeg er en dialektisk hegelianer som tror at av å la de sterkeste meningene brytes mot hverandre, kommer man til det beste resultatet, sier han, og legger til:

– Universitetene har også en forbanna plikt til å fremelske politisk mangfold.

Fersk undersøkelse: Slik stemmer studenter

– Frp-ere skremmes vekk

Toje mener at Frp’ere ikke diskrimineres i akademia. Likevel kan oppfatningen av at akademia diskriminerer Frp-velgere, skremme vekk Frp-velgere, mener Toje.

– Hvis Frp-velgere er under den oppfatning at de ikke er velkomne i akademia, at de vil bli diskriminerte, så kan det heve terskelen for at de velger en karriere nettopp her, sier han.

– Universitetet bør med all tydelighet vise at man ønsker å åpne for ulike politiske grunnsyn, og at det ikke diskriminerer noen.

– Bør Frp kvoteres inn i akademia?

– Absolutt ikke. Kvotering er lagd av de som har forbanna dårlig tid. Jeg mener vi må vente. Etter Frp har vært en stund ved makten, vil de etter hvert bli mer representert ved universitetene.