Arbeidsmiljølovens vokter: Leder av LOs sommerpatrulje, Pål Henriksen Spjelkavik, har sett noe av det verste innenfor norsk arbeidsliv. Foto: Pressefoto/Sandra Skillingsås

Student og ut i sommerjobb? Dette må du vite!

Utnytting av unge på arbeidsmarkedet er et økende problem ifølge tall fra LO sin sommerpatrulje. LO gir deg her sine beste tips for at du skal unngå å havne i klemma.

Med stormskritt nærmer sommeren seg, og for mange studenter betyr dette en anledning til å spe på en ellers vanskelig økonomi. I 2016 avdekket LOs sommerpatrulje brudd på regelverket hos 2279 bedrifter på landsbasis under sin årlige rundsjekk av sommerjobber.

Universitas har tidligere avdekket graverende forhold ved motekjeden Brandy Melville butikk i Bogstadveien. At arbeidsgivere bryter arbeidsmiljøloven er ikke uvanlig.

Les mer: Bilder av ansatte sendes til utenlandske sjefer

Pål Henriksen Spjelkavik, leder for LOs sommerpatrulje, påpeker at sommerpatruljen ofte møter på studenter når de er ute på sine vandringer.

– Veldig mange av studentene er personer som jobber som vikarer resten av året, og som har muligheter til og ta seg jobb om sommeren.

Les LOs beste tips nederst i saken.

Stor pågang

Mari Rudshaug, medarbeider i det studentdriftede rettshjelptiltaket Jussbuss, sier til Universitas at organisasjonen får flere henvendelser fra studenter som har sommerjobb.

– Vi merker en stor pågang spesielt i sommerferien og tidlig høst.

Rudshaug utdyper at det vanligste som blir klaget inn er manglede utbetalt lønn, feriepenger og overtidsbetalt. Men at Jussbuss også opplever å få henvendelser om arbeidstid, oppsigelser eller trekk i lønn.

– Hvorfor er studenter utsatt som gruppe i sommerjobber?

– Studenter er en gruppe som i utgangspunktet er en ressurssterk gruppe i samfunnet, men flere kan mangle erfaring fra arbeidslivet og det er ikke alle som har midler til å følge opp problemer med arbeidsgiver.

Rudshaug forklarer videre at Jussbuss møter på flere som ikke er klar over sine rettigheter i arbeidslivet.

– Det er nettopp derfor det er en utrolig viktig jobb sommerpatruljen til LO gjør, understreker hun.

Dobbeltsjekk

Hvis du opplever å bli utsatt for brudd på lovverket på arbeidsplassen forklarer Spjelkavik at man kan ringe sommerpatruljen på telefonnummeret 810 01 999. Men først må du sjekke at det faktisk er begått feil på arbeidsplassen, da de fleste av feilene som LO finner er forårsaket av arbeidsgivere som har misforstått lovverket.

– Hvis man likevel finner ut at et regelbrudd har skjedd er det viktig og ikke gå i full «klinsj» med en gang. Opplys først arbeidsgiver om at sånn som jeg tolker lovverket er ikke praksisen riktig. Hvis arbeidsgiver da reagerer kan man gå til sterkere tiltak.

Les også! Slik får du kremjobben

Spjelkavik utdyper at hovedårsaken til det store hoppet i antall brudd var at det i 2016 ble lagt til en nytt parameter der LO fokuserte på lovbestemmelsene rundt verneombud.

– Vi har fokusert på tre ting: om det ikke har vært et verneombud, om arbeidsgivere har satt seg selv opp som verneombud, eller om sommervikaren ikke finner ut hvem som er verneombud. Det siste punktet er omdiskutert, men loven er klar på at man skal ha en HMS-runde ved oppstart.

Patruljesjefen understreker at selv om man fjerner parameteren om lovbestemmelsene rundt verneombud så er så er antall brudd høye i det de bruker å ligge på rundt 20 prosent.

– Det er fortsatt vanlig å treffe på ungdommer som ikke har arbeidskontrakt. Vi forstår at det kan være misforståelser rundt lovverk og pausebestemmelser, men i et hvert arbeid skal det inngås skriftlig kontrakt. Dessverre synes vi at sånn situasjonen er nå er det ikke bra nok.

Dette er LOs beste tips for å unngå å bli lurt

• Arbeidskontrakt

Det først som bør være på plass når du starter i jobb er arbeidskontrakten. Avtalen skal inneholde hva du skal ha i lønn, oppsigelsestid og en rekke andre bestemmelser som unngår misforståelser eller uenigheter senere i arbeidsforholdet. Om du skal jobbe i mindre enn en måned sier loven at arbeidskontrakten skal være på plass fra første dag. Gjerne før. Arbeidskontrakten er det eneste beviset du har som arbeidstaker på at du faktisk er ansatt.

• Opplæring

Du har per lov rett på god og grundig opplæring i den jobben du skal gjøre. Du skal også lære hvilke lover og regler som gjelder på arbeidsplassen. Når du er under opplæring er du på jobb, og alle som er på jobb i Norge skal ha lønn. Med andre ord, under opplæring skal du ha vanlig, ikke redusert, lønn.

• Bruk verneutstyr

Hjelm, hansker og hørselvern er alle gode eksempler på verneutstyr. Men også ting som pasientheis i helsesektoren og løftesele for postbud kan være verneutstyr. Arbeidsgiver har det økonomiske ansvaret for å stille med verneutstyr. Men om sjefen stiller med dette, og du er pålagt å bruke det, men velger å ikke gjøre det. Ja da kan du miste all rett til erstatning. Gjennom opplæringen skal du få innføring i hvilket verneutstyr du skal bruke på jobb, husk at det kan være forskjellige regler på ulike arbeidssteder. Finn ut hvem verneombudet ditt er, og ta opp ting som virker rart, eller ugreit, med denne personen.

• Møt opp til rett tid

Du som ung har sikkert fått hørt gjennom alle antall år som elev/student at du må møte opp til rett tid. Dette er viktig på skolen og universitetet, men ekstra viktig på jobb. Når du er ansatt er det en sjef som betaler deg for å være på jobb, om du ikke møter opp tidsnok kan sjefen tape penger på at du ikke er til stedet, samt at kollegaer ofte ender opp med å gjøre jobben du egentlig skulle ha gjort.