TAR BORT UBEHAG: Rusforsker Willy Pedersen forteller at alkohol reduserer spenninger. Det kan utvikle seg til et alvorlig problem på lang sikt. Illustrasjonsfoto: Adrian Nielsen.

Unge trøstedrikker dobbelt så mye som landsgjennomsnittet

Unge mennesker drikker dobbelt så mye for å døyve vanskelige følelser enn landsgjennomsnittet, viser fersk undersøkelse. – Alarmerende, mener rusforsker ved UiO.

Dette er undersøkelsen

• Spørsmålet som er stilt er følgende: Har du noen gang i løpet av de 12 siste månedene selv drukket for å døyve vanskelige følelser?
  • Undersøkelsen er gjennomført av Ipsos på oppdrag fra alkovettorganisasjonen Av-og-til
  • Trøstedrikking i ulike aldersgrupper:
  • 18-29: 14,8 prosent
  • 30-39: 9 prosent
  • 40-59: 5,7 prosent
  • 60+: 4 prosent
  • Landsgjennomsnitt: 7,7 prosent

Eksamenstiden er her, og mange kjenner sikkert presset på kroppen. Eksamensangst, eksamenspress og eksamensstress er blant begrepene som florerer rundt lunsjbordene på forskjellige utdanningsinstitusjoner. Folk takler vanskelige følelser på forskjellige måter, og enkelte søker seg kanskje til alkoholen i vanskelige stunder.

I en undersøkelse utført av Ipsos for organisasjonen Av-og-til oppgir 14,8 prosent av unge i alderen 18 til 29 år å ha drukket alkohol for å få bukt med vanskelige følelser.

Til sammenlikning ligger landsgjennomsnittet på 7,7 prosent. Dette til tross for at alkoholtrenden blant unge er nedadgående.

– Vi har over lengre tid sett en positiv trend hva gjelder unges alkoholforbruk, i at de drikker mindre. Da er det et paradoks at en såpass stor andel av de unge oppgir å ha drukket når de har hatt det vanskelig, sier Kari Randen, daglig leder for alkovettorganisasjonen AV-OG-TIL.

Blå Kors: -Alkoholforbruket under fadderuka er bekymringsverdig

Rusforsker: Willy Pedersen. Arkivfoto: Nathalie Wik Lystad

Overraskende

Sosiologiprofessor Willy Pedersen er ekspert på ungdom og rus, og forsker blant annet på bruken av alkohol i Norge. Han sier at alkoholrus har mange sider.

– Det finnes mange motiver for rus. Man kan bruke det for å ha det gøy, slå ut håret, gjøre ting man ellers ikke tillater seg. Å ha det gøy det er det viktigste aspektet. Samtidig har alkoholen veldig komplekse funksjoner, det er et rusmiddel som kan ta bort følelser av ubehag, og kan brukes for å redusere spenninger og sosial usikkerhet, forklarer han.

Han peker også på at alkoholen brukes for å få bukt med mer dyptliggende vansker.

– Folk med depresjon drikker ofte for å takle depresjonen, det funker dårlig på lang sikt. I tillegg er det mange som bruker alkohol for å sove, det ødelegger ofte søvnrytmen.

Til tross for at det ikke er nytt at alkohol brukes for å få bukt med vanskelige følelser synes professoren at tallene er overraskende høye.

– Fenomenet er velkjent, men at det var så høye tall visste jeg ikke. En såpass høy andel synes jeg er interessant og bekymringsfullt.

Avholdsmannen Paradise-Grunde: -Norske studenter behandles dårlig

Generasjon PRESStasjon

Selv om Pedersen ikke har noe konkret svar på hvorfor tallet er så høyt peker han på at det kan skyldes press.

– Dagens ungdom blir jo kalt generasjon prektig og generasjon prestasjon og bruker i snitt mindre alkohol enn tidligere generasjoner. Baksiden er at det er her mentale problemer ser ut til å være litt økende. Ungdom oppfører seg bedre, men noen av dem har det vanskeligere. Det er kanskje en refleks av dette, ungdommen oppfører seg pent, men opplever press. Og at de tilsynelatende bruker alkohol for å takle dette presset er bekymringsfullt.

Pedersen har et tydelig budskap til hvordan man bør forholde seg til alkohol.

Gå til glasset med din glede, men ikke flasken med din sorg

Willy Pedersen, rusforsker

– Man har jo et ordtak som passer ganske bra: «Gå til glasset med din glede, men ikke til flasken med din sorg».

– Et glass vin kan ikke skade

Rundt et bord i kantina på SV-fakultetet sitter studentene Martin Vidstein, Elise Øyberg Nilsen, Sofia Fredriksson og Kristina Gilje. De har forskjellige opplevelser med bruk av alkohol mot vanskelige følelser.

– Nei, det har jeg ikke gjort, sier Sofia.

– Jeg har nok ikke drukket for å fjerne vanskelige følelser, men et glass vin kan jo hjelpe til med å slappe av, sier Elise.

– Har dere noen gang drukket for å få bukt med stress eller angst i eksamenstiden?

– Hvis man drikker for å dempe eksamensstress tror jeg bare man får mer angst, sier Sofia.

– Vi drikker nok oftere for å feire at det er over, blir de enige om.