Selfie: Obligatorisk «when in Rome»

Melding hjem fra et akademisk Paradise Hotel

ROMA (UNIVERSITAS): Plutselig var hele verden en parseremoni.

Limoncello

• 16 stk sitron
  • 1 liter sprit,60%
  • 1 liter vann
  • 0,5 kg sukker

«Instituttet i Roma var som et akademisk Paradise Hotel,» ble jeg en gang fortalt. Det var da jeg søkte. «Gi meg la dolce vita,» tenkte jeg. At keiser Augustus og hans samtidige viste seg å ha et liv mer tilnærmet det eksotiske hotellet til Triana kom derfor som en overraskelse – kanskje en skuffelse.

Det var velkomstseremoni på Gianicolohøyden. Mens vinglassene hyppig ble fylt opp av instituttets professorer, hang spørsmålet om hvem som vil danne allianser løst i luften. Med en gruppe på 17 hvorav fire var gutter (to hadde kjæreste innad i gruppen) og rommene allerede delt inn, var kanskje ikke den seksuelle spenningen på instituttet så tent som formodet.

Selfie 2: Obligatorisk med mange selfier «when in Rome»

Paradise-Grunde: – Norske studenter behandles dårlig

Foreleser i romersk historie blåser opp et kart over allianser keiser Augustus forsøkte å skape for å videreføre sin status, sine hotte gener og rene blod. Trist nok ble de potensielle arvingene stadig tatt livet av, og keiseren var derfor ikke fremmed for en aldri så liten plot twist i sin megalomane parseremoni. Nådeløs hadde han alltid et ess i ermet i kampen om å danne allianser. Selv med partner stod du ikke trygt i Augustus’ dynasti.

I litteraturtimene blir vi introdusert for den romerske Suetons skrifter, eller det professoren kaller «romertidens Se&Hør». Lite ble lagt skjul på idet Augustus og hans elskere ble skildret. Vi snakker pikante detaljer om seksuelle utsvevelser og drikkevaner. Keiseren ble hele tiden iakttatt og vurdert. Dagens begrep om reality show virker plutselig svakt. Dette var virkeligheten. Virkeligheten var et game og folket var tilskuere.

Leste du? Studenter har kjempesuksess med Paradise Hotel-spill

På ekskursjon i Pompeii trår jeg på et fallossymbol risset inn i brostein. Det peker mot et bordell som viste seg å være det eneste stedet i vulkanbyen med kø. Merkelig nok blir jeg fortalt at penisen (eller pilen), var et symbol på trygghet – og det til tross for at Roma etter sigende er bygget på voldtekt.

Tilbaketrukket på Gianicolohøyden innser jeg at Italia-oppholdet bare har vært et akademisk skalkeskjul for å spise Carbonara og skylle ned med Limoncello. Jeg blir i et øyeblikk skamfull, men tar ettertrykkelig opp mitt antikke Se&Hør og tenker at selv Romerrikets mektigste visste å sette pris på livets vellystige sider. Nyt vårens sesong Paradise Hotel. Ses på utsiden!