Markering: Nesten 100 studenter møtte opp til markering mot rasisme på Frederikkeplassen ved Universitetet i Oslo.

Studenter demonstrerer mot rasisme på UiO

Studenter har samlet seg på Frederikkeplassen for å demonstrere etter rasismeavsløringene ved Universitetet i Oslo.

Organisasjoner til stede

• Africant Student Association
  • EBLA studentbokhandel
  • Indologisk Studentforing
  • Oslo Røde Kors Studentlag
  • Palestinakomiteen Blindern
  • OSLO grønne studenter
  • Psykologistudentens hjelpeaksjon (PsychAid)
  • Studentaksjonen UiO
  • Landsforening mot rasisme – LMR
  • SAIH Blindern
  • LAG Blindern
  • MSS (muslimske studentsamfunnet)
  • Oslo Kristelige studentforbund
  • Studentparlamentet på Universitetet i Oslo
  • Venstrealliansen
  • AIESEC
  • Effektiv Altruisme UiO
  • Amnesty Blindern

– Jeg hadde aldri trodd at jeg skulle stå på Frederikkeplassen å snakke om rasisme, sier Linda Irankunda til de fremmøtte studentene på markeringen.

20 organisasjoner støttet markeringen fredag ettermiddag. Den ble arrangert av Palestinakomiteen Blindern og African Student Association en drøy uke etter at Universitas skrev om saken.

Irankunda, som er leder for foreningen for afrikanske studenter på UiO, holdt appell sammen med Shakilia Ahmed fra Palestinakomiteen Blindern og Stine Sandnes, nestleder i Landsforeningen mot rasisme.

– Vi vet at problemet har foregått i over 10 år, og det er helt utrolig at det ikke har blitt gjort noe med, sier Sandnes under sin appell.

Kommentarer som skal ha blitt brukt mot ansatte på Blindern over flere år er «neger», «svarting», «svart apekatt» og «driftsleder for negerarbeid», ifølge dokumenter Organisasjon mot offentlig diskriminering har sendt til Likestillings- og diskrimineringsombudet.

Dette er saken: Blindern-ansatte utsatt for rasisme

DELTOK: Habon Beegsi (til venstre) og Ayan Ahmed deltok på markeringen på fredag ettermiddag.

Vil ha konsekvenser

Ayan Ahmed og Habon Beegsi er to av studentene som var til stede på demonstrasjonen.

– Det er fantastisk at vi i dag viser motstand, studentene følger med. Hvordan skal skolen sørge for at vi med afrikansk bakgrunn er trygge? sier Ahmed.

Beegsi forventer at det som har kommet ut vil få konsekvenser.

– Jeg vil se at det kommer konkrete konsekvenser. Hva skjer videre nå? Altfor mye slikt foregår uten at det skjer noe, sier hun.

Ble opprørt

Irankunda sier at de i organisasjonen ble enige om at noe måtte gjøres da de leste om saken. Markeringen er til for å vise at slike tilstander ikke er akseptable for studenter, sier hun.

– Jeg ble veldig opprørt av å lese det. Man føler seg ikke komfortabel og behagelig på universitetet, i hvert fall ikke med afrikansk bakgrunn, sier Irankunda.

Celestyna Hamad er en av lederne i Palestinakomiteen Blindern, som også er med på å arrangere markeringen. Hun reagerte sterkt da hun hørte om saken.

– Vi synes det er helt uakseptabelt. Det går ikke an at det er så grov rasisme på UiO. Vi ble veldig sjokkerte da vi hørte om det og ble enige om at vi måtte ha en markering. Det er for å vise at studenter på UiO er imot slik behandling av ansatte og vi ønsker ikke rasisme på vårt universitet.

Venstrepolitiker: – Universitetet bør gi en offentlig unnskyldning

HOLDER APPELL: Flere tok til orde mot rasismen som er avdekket ved Eiendomsavdelingen ved Universitetet i Oslo.

Fornøyde arrangører

– Det gikk bra. Vi er fornøyde med at så mange vil komme og viste støtte etter det som har skjedd, sier Stine Sandnes etter demonstrasjonen.

Hun var ikke den eneste av arrangørene som var fornøyde.

– Dette legger press på institusjonen og vi kan sette fokus på at det ikke bare er rasisme, men også at det har foregått lenge, sier Irankunda.

Sandnes synes at det godt kunne vært flere ansatte som møtte opp.

– Man må faktisk vise oss hva som blir gjort, det holder ikke med et blogginnlegg. Det kunne kanskje vært enda flere ansatte på markeringen. Det hadde vært enda bedre, sier hun.

Toppjurist om avsløringene: – Gjør meg fysisk kvalm

Studentparlamentet er med

Andre foreninger som har støttet markeringen er Rødt UiO, SAIH Blindern, Venstrealliansen og Studentparlamentet på UiO.

Leder i Studentparlamentet, Hans Christian Paulsen, sier at selv om saken ikke gjelder studenter direkte, føler de et ansvar for å ha et universitet fritt for rasisme.

– Vi ønsker å slutte oss opp om dette. Og så tenker jeg at en viktig presisering fra vår side er at det viktigste for oss er at man unngår den typen ting i fremtiden, og ikke at noen nødvendigvis skal få straff for det nå, sier han.

Les også! Studentforeninger krever eiendomsdirektørens avgang