Utrykning: En falsk bombe førte til et enormt politioppbud på Blindern. Arkivfoto: Line Hårklau

Blindern-vekteren erkjenner straffeskyld: – Jeg beklager

Den tidligere vekteren (37) erkjenner i dag straffeskyld for falsk anmeldelse og misbruk av nødsignal.

Dette skjedde:

• Oktober 2013: skjer det første angivelige angrepet kort tid etter at den nå siktede vekteren begynner å jobbe på Blindern. Han skal ha blitt knivstukket og måtte sy flere sting. Saken blir henlagt.
  • November 2014: skjer det andre angivelige angrepet. To menn skal ha overfalt vekteren med et elektrosjokkvåpen, før de forsøkte å knivstikke ham og kvale ham med et tau. De skal forsøkt å stjele vekterens bil. En dirk sto igjen i låsen, og kniven og tauet lå igjen på åstedet.
  • 02.43: natt til onsdag 5. august får politiet beskjed om at en vekter var skutt av to ukjente gjerningspersoner på Blindern.
  • 06.55: fire timer senere finner politiet det de tror er en bombe i nærheten av fysikkbygget.
  • 10.45: politiets bombegruppe gjør seg klare til å uskadeliggjøre bomben. Den viser seg å være falsk.
  • 12.30: i en pressekonferanse annonserer politiet at Blindern er trygt.

Mannen forklarer seg i dag til Oslo tingrett. Han forteller at han iscenesatte nødsituasjonen fordi han fryktet å miste jobben etter at han hadde avfyrt et vådeskudd.

Hendelsen fant sted natt til 5. august 2015 på Blindern (se kart), en knapp uke før fadderuken startet ved Universitetet i Oslo. Situasjonen fikk stor oppmerksomhet i mediene. En bombegruppe ble tilkalt, det ble innført et flyforbud over området i flere timer og Blindern krydde av uniformert politi.

– Jeg beklager. Jeg sa feil til politiet. Men jeg var redd, og visste ikke hva jeg skulle gjøre, sier mannen i retten, skriver VG.

Rettsaken mot den tidligere vekteren startet i dag og er ventet å bli ferdig i morgen. Han er tiltalt for trusler etter å ha utplassert en falsk bombe på Blindern, i tillegg til falsk anmeldelse, misbruk av nødsignal og besittelse av en startpistol.

Mannen nekter straffeskyld for trusler, men erkjenner straffeskyld for de tre andre punktene.

Bakgrunn: Bombemysteriet på Blindern

Flere vitneforklaringer

Den 37 år gamle mannen forklarte til retten at han tok med seg en startpistol på jobb natten da vådeskuddet skjedde fordi han følte seg utrygg.

– Den natten tenkte jeg å se hvordan revolveren funket. Jeg fant noen patroner i en jakke, ladet startpistolen, og skjøt fire-fem skudd. Det siste skuddet eksploderte i hånden min, og jeg fikk en prosjektilskade på underarmen og i pannen. Det oppsto også et brennmerke på vaktbrikken min. Jeg fikk panikk, sier han.

I retten i dag har det vært flere vitneforklaringer, blant annet fra en kollega, politimannen som først tok forklaringen til den tiltalte og en ansatt ved Universitetet i Oslo.

Trykk på punktene for mer informasjon:

Tredje gang

Den siktede har tidligere rapportert to andre angrep på Blindern hvor han var vekter i flere år. Disse forholdene ble henlagt av politiet.

I 2015 forklarte mannen at noe gikk galt da han testet startrevolveren han hadde tatt med seg på jobb. Han hevdet at fragmenter fra en eksplosjon i våpenet traff ham flere steder. I frykt for å miste jobben diktet dermed 37-åringen opp historien om at han var blitt skutt av to menn, for å dekke over uhellet.