KREVER OPPVASK: Nestleder i Venstre, Ola Elvestuen, krever at UiO rydder opp. Arkivfoto: Adrian Nielsen, innfelt: Pressefoto

Venstre-politiker mener universitetet bør gi en offentlig unnskyldning etter rasismeavsløringene

Stortingspolitikerne Ola Elvestuen (V) og Marianne Aasen (Ap) reagerer kraftig på rasismeskandalen ved Universitetet i Oslo.

Det er uholdbart at saken ikke blir tatt ordentlig tak i før media skriver om den.

Ola Elvestuen, nestleder i Venstre.

– Det Universitas har avdekket er svært alvorlig og selvfølgelig helt uakseptabelt. Rasisme hører på ingen måte hjemme på norske arbeidsplasser, og aller minst på universitetet, som skal preges av kunnskap, åpenhet og toleranse for ulikhet, sier Ola Elvestuen, stortingspolitiker og nestleder i Venstre.

Tirsdag fortalte «Christian» og «Omar» Eiendomsavdelingen ved UiO om hvordan de har hatt det på arbeidsplassen over lengre tid. Blant annet sier Christian at han har blitt kalt «neger», «svarting», «din jævla apekatt» og «driftsleder for negerarbeid».

Bakgrunn: Blindern-ansatte utsatt for rasisme i årrekke

Advokat Thomas Benson fortalte torsdag til Universitas at han er kritisk til måten UiO har fulgt opp saken. Elvestuen er enig.

– Det er åpenbart at håndteringen ikke har vært god nok når alvorlige problemer med arbeidsmiljøet har fått utvikle seg over tid. Dette burde vært løst på et langt tidligere tidspunkt av ledelsen ved Eiendomsavdelingen. Det er helt uholdbart at saken ikke blir tatt ordentlig tak i før media skriver om den, sier han.

Også stortingsrepresentant Marianne Aasen (Ap) trekker frem at man på grunn av universitetets rolle har større forventninger. Hun er medlem i Kirke-, utdannings- og forskningskomiteen og reagerer i likhet med Elvestuen på at det ikke ble stoppet tidligere.

– Det burde ikke gå så lang tid. Det er klare lover og regler til hvordan man skal agere i slike situasjoner. Og jeg forventer også at et universitet som UiO har ressurser nok til å håndtere slike saker, sier hun.

Toppjurist om avsløringene: – Gjør meg fysisk kvalm

Fortjener offentlig unnskyldning

Både Elvestuen og Aasen forventer at UiO nå rydder opp i saken. Aasen understreker at lovverket helt tydelig viser at det er arbeidsgivers plikt å hindre slikt, og at dette ikke skal skje.

Elvestuen synes de som har blitt utsatt for rasisme fortjener en unnskyldning fra ledelsen.

– Personene som har vært utsatt for rasisme på arbeidsplassen bør få en uforbeholden offentlig unnskyldning fra ledelsen i avdelingen, og gjerne også fra universitetsledelsen, sier han.

Eiendomsdirektør John Skogen svarte ikke på Universitas' henvendelse for å få en kommentar.

Universitas mener: Rasister skal ikke få terrorisere kolleger

MÅ RYDDE OPP: Marianne Aasen (Ap) mener universitetet har brukt for lang tid til å rydde opp i ukulturen i Eiendomsavdelingen.

Må få konsekvenser

Elvestuen sier at universitetsledelsen får vurdere om saken skal få følger for ledelsen i Eiendomsavdelingen, men mener det helt klart må få konsekvenser for hvordan avdelingen jobber mot diskriminering og rasisme.

– Der forventer jeg at det tas grep raskt.

Torsdag foreslo advokat Thomas Benson at UiO burde kartlegge omfanget av problemet og deretter komme med raske tiltak. Elvestuen sier seg enig med advokaten, og mener universitetet også må se om det finnes mer som Universitas ikke har avdekket. Politikeren mener også at Kunnskapsdepartementet bør vurdere å følge opp saken i særskilt dialog med universitetet. Dette for å forsikre at problemene løses og ikke oppstår på nytt.

– I arbeidslivet har vi gjennom lover gitt arbeidsgiver det verktøyet de trenger for å håndtere diskriminering, sier Aasen.

– Men det virker ikke som UiO har klart å bruke instrumentet i dette tilfellet?

– Det er vanskelig for meg å bedømme. Vi forventer som politikere at det ikke foregår rasisme eller trakassering, og så er det opp til institusjonene å håndtere det videre med de sanksjoner som må videre.

Statssekretær stoler på Ottersen

Torsdag skrev UiO-rektor Ole Petter Ottersen for første gang om saken på sin egen Facebook-side.

– Rasistiske ytringer bryter med norsk lov og kan straffeforfølges. Denne typen ytringer kan føre til avskjedigelse, skriver han.

Statssekretær i Kunnskapsdepartementet, Bjørn Haugstad, er fornøyd med reaksjonen til rektoren.

– Rektoren ved UiO har vært meget sterk og klar i reaksjonen. Vi har derfor full tillit til at dette er noe universitetsledelsen griper fatt i, sier han.

Haugstad understreker også viktigheten av å gripe fatt i saker og å gjennomføre arbeidsmiljøundersøkelser jevnlig.