HER FORELESER HAN: Frode Kristian Hansen er professor ved Institutt for teoretisk astrofysikk der han foreleser i det populære emnet AST1100 – Innføring i Astrofysikk hver høst.

Frode Kristian Hansen er årets foreleser ved UiO

Prisvinneren jobber konstant med å forbedre kurset sitt.

Tidligere prisvinnere:

• 2016: Suhas Govind Joshi, Institutt for informatikk (MN)
  • 2015: Karen O’Brien, Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi (SV)
  • 2014: Jo Klaveness, Farmasøytisk institutt (MN)
  • 2013: Øivind Bratberg, Institutt for statsvitenskap (SV)
  • 2012: Chieh-Ting Lin, Institutt for kulturstudier og orientalske språk (HF)
  • 2011: Arnt Maasø, Institutt for medier og kommunikasjon (HF)

– Frode Kristian Hansen gjør et vanskelig emne overkommelig og gøy. Det er slike forelesere vi ønsker ved UiO, heter det i begrunnelsen til utdelingskomiteen av den årlige prisen til Studentparlamentet ved Universitetet i Oslo.

Komiteen begrunner tildelingen med at professoren tar i bruk revolusjonerende vurderingsformer, lytter til studentene og tar undervisning på alvor.

Astrofysikeren underviser i emnet AST1100 – Innføring i Astrofysikk hver høst ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet.

– Hvordan føles det å vinne undervisningsprisen?

– Det er kjempeflott! Det er veldig hyggelig å bli satt pris på, sier professor Hansen til Universitas.

Han mener undervisning er minst like viktig som forskning.

– Noe av det viktigste vi gjør er å få studenter interessert i faget. Det er studenter som skal ut i samfunnet å gjøre nytte for seg. Så er det jo veldig gøy også!

Fjorårets vinner: – Jeg jobber mer enn jeg må, men ikke mer enn jeg vil

Inviterer til middag

Utdelingskomiteen skriver i sin begrunnelse at Hansen gir det lille ekstra.

– Han tar med studentene utenom ordinær arbeidstid for å se på stjerner, planeter og galakser. For forelesning og gruppetimer er ikke alt, og det vet Frode, skriver komiteen.

Astrofysikeren roses for å ta imot tilbakemeldinger og kritikk med et takk.

– Han arrangerer til og med middager for de som ønsker etter semesteret er over for å samle tanker og ideer til hvordan det kan gjøres bedre neste gang, heter det i begrunnelsen.

Tidligere vinner: – Du sovner garantert ikke i mine forelesninger

Prosjektoppgave

I emnet hans får studentene et prosjektarbeid om å lande en romsonde på en fremmed planet. De må blant annet lage en rakettmotor, beregne banene til andre planeter i solsystemet og ta hensyn til atmosfæren til den fremmede planeten.

Samtidig er prosjektet valgfritt for studentene.

– Dersom du liker programmering kan du være med på prosjektet, men dersom du foretrekker tradisjonell oppgaveløsning, kan du gjøre det i stedet, sier professoren.

Hansen forteller at undervisningen tar mye av tiden hans, opp imot 100 prosent i høstsemestrene. Vårsemestrene brukes til forskning.

Professoren har forelest i det samme emnet i ti år og har utviklet det underveis i tett dialog med studenter. Tidligere studenter jobber gjennom sommeren for å gjøre emnet enda bedre til studentene som kommer etter dem.

– Det er et helt annet kurs i dag enn da det startet, sier Hansen.

Leste du? Foreleser inspirerte en egen fakultetsrap