VERSTINGENE: På Universitetet i Oslo er det altfor mange som ikke fullfører på normert tid, ifølge Kunnskapsdepartementet.

Bare tre av ti UiO-studenter fullfører på normert tid

Disse studentene bruker mest og minst tid på å gjennomføre studiene.

I dag presenterer kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen den årlige tilstandsrapporten for høyere utdanning.

Den viser at kun fire av ti studenter på bachelornivå fullfører studiene på normert tid. Ifølge Kunnskapsdepartementet er dette «lavere enn ønskelig».

– Om man ikke fullfører på normert tid, får man mer i studielån, men man mister også et helt år i arbeidslivet. Det skal man ikke glemme, sier Isaksen på fremleggingen av rapporten.

Les mer: HF-studentene somler mest

Gjennomføringsgraden er litt høyere på mastergradsnivå- enn på bachelornivå. Kunnskapsdepartementet mener dette er naturlig «siden studentene der allerede har fullført en grad og samlet sett må forventes å være mer målrettet.»

– Andelen studenter som gjennomfører utdanningen på normert tid, er generelt for lav. Forsinkelser innebærer betydelige kostnader for den enkelte og binder ressurser ved institusjonene, skrives det i rapporten.

Leste du? Dette er høyskolene med de mest fornøyde studentene

På pressekonferansen kommer statssekretær Bjørn Haugstad med et råd til studenter som sliter:

– Hold ut første semester, bit tenna sammen. Så har sittende regjering sørget for 11 måneders studiestøtte, slik at juni måned blir mer behagelig.

Flest studenter fullfører til normert tid ved Kunsthøgskolen i Oslo. Der bruker bare en av fire studenter mer enn tre år på bacheloren sin.

Best i landet: Studenter ved Kunsthøgskolen i Oslo, som ligger på Grünerløkka ved Akerselva. Arkivfoto: Ketil Blom

Gjennomsnittet for landets læresteder viser også at gjennomføringsgraden er vesentlig høyere for offentlige institusjoner enn for private.

Tilstandsrapporten viser at Handelshøyskolen BI har en gjennomføringsgrad på rundt 10 prosent. Ifølge kommunikasjonssjef Ole Petter Syrrist-Leite er disse tallene feil. På grunn av måten bachelorstudenter blir registrert er et stort antall utelatt. Det riktige tallet er derfor 36,7 prosent, ifølge BI selv.