Motebutikk: Tidligere ansatte reagerer på arbeidsforholdene hos den internasjonale butikk-kjeden Brandy Melville. Foto: Alf Simensen

I dag føres det tilsyn mot Brandy Melville i Oslo

Hver dag fotograferer Brandy Melvilles Oslo-filial sine ansatte og sender bildene til utenlandske sjefer. Nå undersøker Arbeidstilsynet arbeidsforholdene på motebutikken.

Onsdag avdekket Universitas den oppsiktsvekkende praksisen. HiOA-studenten Tina Jahmurataj er en av flere ansatte som reagerte på at butikksjefen hver dag tar bilder av antrekkene deres og sender det til butikk-kjedens Europakontor.

– Jeg er en person som sier i fra hvis noe ikke stemmer. Jeg ville ikke jobbet et sånt sted igjen, sier hun.

I dag besøker Arbeidstilsynet butikken, skriver Dagbladet. Tilsynet vil ikke uttale seg før de har utarbeidet en ferdig rapport.

Det var Emilie Ilsaas Rønning som i november ifjor varslet Arbeidstilsynet om butikkens bruk av midlertidige kontrakter.

– De må jo bryte noen lover her, når nesten alle jobber på midlertidig kontrakt. I tillegg velger de å ikke forlenge kontraktene og heller ansette nye personer på midlertidige kontrakter. Det er ingen som står opp for de ansatte, sier hun til Dagbladet.

Bakgrunn: Reagerer på klesbutikkens fotopraksis: – Den er objektiviserende

Tidligere ansatt: Tina Jahmurataj studerer til å bli kroppsøvingslærer ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Foto: Alf Simensen

Bekrefter fotopraksis

I tillegg skal en ansatt ha blitt sagt opp fordi hun ikke hadde en «brandy attitude». Dette avviser butikksjef Hanna Lagerkrans til Universitas.

I et utdrag fra ansatthåndboken Universitas har fått tilgang på stilles det strenge krav til butikkens profil på sosiale medier. Hver butikk skal poste to bilder på Instagram hver dag, med jenter som er «fun-looking, happy girls, with a ’bad-ass’ twist».

Butikksjef Hanna Lagerkrans bekrefter fotopraksisen, men kaller det for «trend watching».

Kaller saken for sladder

Anique Kilsdonk-van Der Hulst, sjef ved Europa-kontoret til Brandy Melville, karakteriserer saken som sladder fra tidligere ansatte ovenfor Dagbladet.

– Alle ansatte har fått mye informasjon om alle bilder som er blitt tatt. Dette er bare for selskapets bruk. Vi bruker bildene til å forstå ansattes stil i hvert enkelt land og for å kunne produsere kolleksjoner for de ulike landene (Roma har for eksempel andre trender enn Oslo). Bortsett fra det ser jeg ingen grunn til å forklare selskapspolicyen vår nærmere, sier hun til Dagbladet, og fortsetter:

– Hva gjelder kontraktene er disse allerede godkjent av det norske arbeidstilsynet. Så igjen: Jeg ser ikke vitsen av å kommentere sladder basert på løgner fra tidligere ansatte.