STUDENTHUSET: Arbeidsutvalget til Studentparlamentet ved Universitetet i Oslo holder til i andre etasje i Villa Eika på Blindern. Arkivfoto: Adrian Nielsen

Disse stemte mest i studentvalget

Studentene på Det samfunnsvitenskapelige fakultet (SV) hadde den soleklart høyeste valgdeltagelsen i studentparlamentsvalget. Tannlegestudentene engasjerte seg klart minst.

Hele 27,9 prosent av studentene på SV tok til de digitale valgurnene ved årets valg. Dette er mer enn 10 prosentpoeng mer enn den totale valgdeltagelsen på 17,6 prosent. Hakk i hæl følger Det teologiske fakultet med en valgdeltagelse på 24,2 prosent (se resultatet for alle fakultetene i faktaboken under).

Bakgrunn: Venstrealliansen er årets vinnere

Like bra står det ikke til med tannlegestudentene. På Det odontologiske fakultet var det bare 23 av 384 studenter som stemte og har dermed den desidert laveste valgoppslutningen.

Valgdeltagelsen ved årets valg økte med 0,4 prosentpoeng fra 2016 og er den nest beste oppslutningen noensinne. Totalt stemte 4683 studenter.

Det var for øvrig Venstrealliansen som ble valgets valgvinnere med 19,7 prosent av stemmene.

Valgoppslutning per fakultet

• Det samfunnsvitenskapelige fakultet (SV): 27,9 %