Engasjert: Trude-Christina Halvorsen vil være en leder som viser at man kan være seg selv. Foto: Privat/Christian Svabø.

Historisk studentvalg ved Menighetsfakultetet

Trude-Christina Halvorsen er valgt til ny studentrådsleder ved Det teologiske Menighetsfakultetet. For første gang stilte to lesbiske kandidater til valg.

Fem kjappe:

• Oslo eller Bergen: Vanskelig! Borte bra, hjemme best.
  • Pizza eller taco: Taco.
  • Isak eller Even: Isak.
  • Skippertak eller ute i god tid: Åh, blanding.
  • Utepils eller hjemmefest: Ja takk, begge deler.

– Det at vi var to som er skeive som stilte til valg, det synes jeg er ganske kult. Det viser at vi har mangfold. Det går greit å være lesbisk på en kristen skole, selv om ikke alle er enige i det. Det viktigste for meg er at vi i det minste respekterer hverandre, forteller Trude-Christina Halvorsen.

Den 28 år gamle bergenseren elsker sjokolade, loppemarked og skogsturer. Hun studerer teologi ved Det teologiske Menighetsfakultetet og vil bli prest. Etter studentrådsvalget torsdag, kan hun nå smykke seg med tittelen som leder i studentrådet.

– Jeg liker å være engasjert. Jeg liker demokrati og debatt, og å gjøre det beste for alle.

Tidligere i år: Studenter raste mot matkvaliteten på MF

Årets ildsjel

Da Halvorsen kom ut av skapet som 20-åring, fant hun ikke noen særlige samlingspunkter som idrett og sosiale nettverk for unge homofile. Siden den gang har hun hatt et ekstra fokus på unge som prøver å finne ut av sin egen identitet, og hun har blant annet blitt kåret til Årets ildsjel under Bergen Gay Galla i 2010.

Reaksjoner på legningen

Som åpent lesbisk og teologistudent har Halvorsen møtt på flere reaksjoner, som hvordan hun som lesbisk og kristen kan bli prest når kirken har undertrykket dette i mange år.

– Det er jo akkurat da man må reise seg opp og kjempe imot, slik at vi får større bredde og mangfold i kirken. I kirken er det plass til alle.

– Hva tenker du kan gjøres for å trekke frem det skeive miljøet på skolen?

– Det er et spørsmål jeg har klødd meg litt i hodet til. Det handler om respekt, og at man kan være seg selv uten at det blir en diskusjon om hva som er rett og galt. Først og fremst er vi alle mennesker, og for å sitere Kong Harald – nordmenn er jenter som liker jenter, gutter som liker gutter, og jenter som liker gutter og gutter som liker jenter, avslutter den nyvalgte lederen.