NYVALGT: Rune Keisuke Kosaka er den nye lederen for Studentparlamentet ved Høgskolen i Oslo og Akershus

Dette er Kosakas plan

Den nye studentlederen ved HiOA, Rune Keisuke Kosaka, vil legge til rette for flere aktiviteter på campus.

Det nye arbeidsutvalget:

• Leder: Rune Keisuke Kosaka
  • Nestleder: Pia Johansen
  • Læringsmiljøansvarlig: Julie Iversen
  • Fagpolitisk ansvarlig: Karoline Kaldråstøyl

– Det var en lettelse å vinne valget. Jeg hadde en sterk motkandidat, så jeg tok det ikke for gitt å skulle bli valgt, smiler Rune Keisuke Kosaka.

På lørdag ble den studentpolitiske ringreven valgt til leder for Studentparlamentet ved Høgskolen i Oslo og Akershus.

Kosaka, som til vanlig studerer bibliotek- og informasjonsvitenskap på høyskolen, ser frem til et år i studentenes tjeneste.

– Jeg er veldig fornøyd med de andre representantene som ble valgt inn til arbeidsutvalget, og gleder meg til et godt samarbeid fremover.

Studentlivet først!

Kosaka er tydelig på hva som kommer til å være førsteprioritet.

– Det viktigste er å tilrettelegge for studenthverdagen. Og da særlig utenom det faglige, sier han og utdyper:

– Både studenter og ansatte er enige om at det skal være høy faglig kvalitet, det stoler jeg på at vi jobber med i fellesskap, men det er vår egen oppgave å legge til rette for studentorganisasjoner og livet utenfor undervisningsrommene. Det kan bli flere aktiviteter for studenter på campus.

Kosaka tok knallhardt oppgjør med NSO: Tafatthet og softis i Tønsberg

Rune Keisuke Kosaka, påtroppende studentleder ved HiOA

Ønsket hans er at studenter skal kunne engasjere seg i organisasjoner som ikke nødvendigvis er tilknyttet spesifikke fakulteter ved høyskolen.

– På Blindern har de jo mange organisasjoner for diverse interesser, som ikke er for én studieretning. Det tror jeg vi kan få til her også. Vi er jo tross alt 20 000 studenter, forklarer han engasjert.

Har du én fanesak som er særlig viktig?

– Jeg vil sørge for at alle fakultetene har aktivitetsmidler som studentene kan søke på.

De første 100 dagene

Kosaka tar over ledervervet 1. juli. Da er det semesterstart som står på planen.

– Jeg begynner offisielt som leder midt i ferien, og det første store som skjer er starten på et nytt semester med en god del nye elever. Da er det viktig å legge til rette for at den første perioden på høyskolen blir så bra som mulig.

Kosaka legger vekt på at fadderuka skal bli en suksess, på alle måter.

– Det er jo fadderordningen som har hovedansvaret for akkurat det, men jeg håper også studentparlamentet kan bli synlig for studentene så fort som mulig.

Han mener fadderuka bør handle om mer enn bare festing.

– Det er selvfølgelig viktig med festing, men det gjelder å finne en balanse der de nye studentene både har det gøy og får med seg den praktiske informasjonen man trenger for å komme i gang med studiene.

Tror du at du kommer til å savne ditt gamle liv etter de første 100 dagene?

– Ja, kanskje. Jeg er ganske vant med organisasjonsarbeid, men det er kanskje enkelte ting jeg vil savne.

Engasjement

Et annet mål er å øke engasjementet blant studentene. I fjorårets studentparlamentsvalg var valgdeltagelsen på stusslige ti prosent. Kosaka er klar over problemet, og vil gjerne jobbe for å øke oppslutningen.

– Jeg synes de tidligere studentparlamentene har vært flinke til å gjøre seg synlige, så jeg tror ikke det nødvendigvis er problemet. Det handler mye om at vi er såpass spredt. Det er vanskelig å nå ut til alle studentene. Også må vi bli flinkere til vise hva vi har gjort, sier han.

Møt flere av de mektigste i student-Oslo:

Leder for Studentparlamentet ved UiO: Hans Christian Paulsen

Styreleder i SiO: Gabrielle Legrand Gjerdset