Klar: Svein Stølen er ferdig med å drikke champagne og er klar til å påta seg rektoroppgavene.

Stølen: Vil gjøre studentene fornøyde

UiOs nyvalgte rektor, Svein Stølen, ønsker å la studentene få slippe til og påvirke avgjørelser.

Torsdag 20. april ble det avgjort hvem som blir rektor på Universitetet i Oslo fra høsten av. Det var kjemiprofessor Svein Stølen som stakk av med seieren.

– Det har vært en lang, interessant og morsom valgkamp som både har tatt og gitt energi. Å premieres med å vinne er kjempedeilig, forteller Svein Stølen.

Stølen vant med 54,84 prosent stemmer over jusprofessor Hans Petter Graver.

Den nyvalgte rektoren er overbevist om at han ikke hadde klart det uten teamet sitt.

– Det å ha hatt et godt team med meg har vært helt sentralt, og jeg hadde aldri stilt til valg uten et sterkt team som jeg kan jobbe godt med, forklarer Stølen.

På laget har han med seg professor i fransk litteratur Gro Bjørnerud Mo, professor i statsvitenskap Åse Gornitzka og medisinprofessor Per Morten Sandset.

Tett samarbeid

Den nyvalgte rektoren overtar kontoret i 9. etasje i Lucy Smiths hus 1. august, og han vet allerede hva det første han skal gjøre er.

– Jeg skal ta meg en kopp kaffe, sier han.

Kjemiprofessoren forteller at han gleder seg til å tre inn i rektorrollen og har store ambisjoner for de neste fire årene.

– I første omgang gleder jeg meg til å ta i mot de nye studentene 14. august. Det hele er bare fantastisk spennende. Det er så mange forskjellige ting jeg ønsker å ta tak i, men til syvende og sist er jeg veldig glad i å jobbe med mennesker, forteller Stølen.

Et av hovedpunktene til Stølen og teamet hans er arbeids- og studiemiljø og han gleder seg til å ha et tett samarbeid med administrasjonen, dekanene, studentene og resten av rektorteamet.

– Jeg håper at vi klarer å levere slik at studenten blir fornøyde.

Lav deltagelse

I alt ble det avlagt 5887 stemmer i årets rektorvalg, men kun ti prosent av studentene stemte. Det er en nedgang på fire prosentpoeng siden forrige valg.

– Jeg kunne godt ønske meg at flere studenter deltok i valget. Men dersom jeg husker tilbake til min studietid så var det ikke så mange som var interessert i hvem som satt i Lucy Smiths hus, forteller kjemiprofessoren.

I alt fikk han 55 prosent av stemmene til de vitenskapelig ansatte, 64,36 prosent av de teknisk og administrativt ansatte. Selv om han kom seirende ut av valget tapte han blant studentene. Bare 45,67 prosent av studentstemmene var til Stølen.

Vil være synlig

Selv om Stølen og resten av teamet ikke tar over kontorene før i august, har arbeidet allerede startet.

– Tiden fremover kommer til å gå mye til å sette seg inn i pågående prosesser og hva for eksempel utviklingsavtalen universitetet har med Kunnskapsdepartementet betyr, samt legge planer og forberede meg best mulig, slik at vi er operative fra dag en, forteller kjemiprofessoren.

Han håper å være en synlig rektor som er lett å komme i kontakt med, og som er en god representant for UiO som et ledende europeisk forskningsuniversitet. Han har også lyst til å være i god dialog med studentene tidlig i prosesser, slik at også studentene får være med på å påvirke avgjørelser.

– Jeg vet en god del om hva jeg går til, men det er også en del jeg ikke vet. Jeg vet at det kommer til å bli både krevende og interessant, sier Stølen.