Studentparlamentet vil ha eksamensfri 18. mai

Onsdag vedtok Studentparlamentet ved Universitetet i Oslo å kjempe for at studenter slipper eksamen dagen etter nasjonaldagen.

Hvert år sitter mange studenter inne på nasjonaldagen i stedet for å feire sammen med festglade nordmenn. Årsak? De har eksamen dagen etter. Det vil Studentparlamentet ved Universitetet i Oslo ha en slutt på. Ifølge studentleder Hans Christian Paulsen er det to grunner til det.

– Det ene er kulturelt så folk skal få feire 17. mai skikkelig og ikke må bekymre seg for eksamen. Den andre er at på 17. mai er støttetjenestene til universitetet ikke oppe og går, sier han.

Paulsen understreker at enn så lenge er det bare et forslag som er vedtatt i parlamentet. Det gjenstår fortsatt å overbevise universitetet om at studenter trenger eksamensfri 18. mai.

– Nå må vi få gjennomslag for det. Dette er bare steg én, også må vi overbevise UiO om at det er fornuftig. Imidlertid er han overbevist om at de har mer enn nok krutt på lager.

– Det er bekymringsverdig at støttetjenester ikke er oppe og går 17. mai, og totalt sett burde argumentene være nok til å overbevise universitetet, sier Paulsen.

Rektor Ole Petter Ottersen er i Japan når Universitas får tak i han for en kommentar.

Hvor realistisk er det å få gjennomslag for dette kravet fra studentene?

– Dette kan jeg ikke svare på rett og slett. Jeg må ha mer skriftlig materiale, for dette er jeg ikke kjent med, sier rektoren.