LØSSLUPPENT: Kulturutvalget lovte «høy temperatur under taket». Det vet vi ikke hva betyr, men det var hvert fall god stemning under debatten.

Fjerde rektordebatt: Grillfesten ble en slow roast

Kun 40 møtte opp og studentenes grilling av kandidatene var smal og ukontroversiell.

På Facebook lovet Kulturutvalget «høy temperatur under taket». Det kan synes som om de to uttrykkene «høyt under taket» og «høy temperatur» er blitt blandet sammen og fusjonert i et nytt og ukjent uttrykk.

Betong har bemerkelsesverdig lavt tak for konsertscene å være, mens rektorteamene syntes å ha begravet i alle fall den skarpeste og mest rødglødende stridsøksen.

Frontene er betydelig mindre steile enn den har vært i tidligere debatter, og Hans Petter Graver, med sin viserektorkandidat Jan Frich, og Svein Stølen, med sin prorektorkandidat Gro Mo nøt noen kalde halve, lo og koste seg på scenen foran et 40-talls oppmøtte tirsdag kveld i kjelleren på Chateau Neuf.

Studentpolitikernes rektordebatt?: Kun 10 av de som trykket deltar på arrangementet var vanlige studenter

Kakedebatt

Debatten styres trygt av leder for Kulturutvalget, Margrethe Hansen. Første stridstema er automatisk begrunnelse.

– Det har vært et viktig, og helt rimelig, krav for studentene i mange år. Det er viktig å høre på studentene, sier Hans Petter Graver.

– Det er ikke slik at vi er motstandere av eksamensbegrunnelser eller studentmedvirking, men det er et spørsmål om hvordan vi bruker de totale ressursene, sier Svein Stølen.

Førstnevnte fremstår mer visjonær, og får ikke understreket ofte nok at dette ikke er så ressurskrevende som sistnevnte impliserer. Team Stølen vil utrede kostnadene, men mellom linjene kan man lese at kjemiprofessoren heller vil bruke pengene på tettere oppfølging gjennom semesteret. En ordveksling som selv ville fått den mest innbitte lavkarboentusiast sulten illustrerer dette.

– Dette er ikke en kake man deler ut skiver fra, sier Graver.

– Men det er en kake med en endelig størrelse, parerer Stølen, før Graver påpeker at de snakker om ulike kaker.

– Nei, kaken heter «lærernes fritid», sier Stølen.

Den første debatten: Like få skillelinjer som mellom Høyre og Arbeiderpartiet

Den andre debatten: Endelig var kandidatene litt uenige

Den tredje debatten: Denne kvinnen stjal showet

Utdanningsmanifestet

Mye handlet om team Stølens store valgkampjoker, som ble lansert på mandag. Under øl- og vinglass på bordene i salen finner man deres utdanningsmanifest, et i underkant av 20 sider langt dokument som uttegner Gro Mos visjon for UiO i årene fremover.

– Vår hensikt var å ha med noe friskt og nytt til dagens debatt, sier Gro Mo.

Graver er ikke videre imponert, og påpeker – med rette – at det er ukontroversielt og lite konkret.

– For meg fremstår det litt som berget som fødte en mus, sier han.

– I går var han sint for at vi ikke hadde brukt konvensjonelle prosesser i utformingen, sier Stølen.

Graver er tydelig oppgitt og kaster dressjakka, før han drikker opp ølen sin.

Slow roast

I pausen er stemningen lett og ledig. Teamene fraterniserer med hverandre, ler og drikker øl. I og med at studentene skulle grille dem etter pausen, burde de kanskje forberede seg på hardtslående spørsmål fra undrende studenter.

Det skulle vise seg at grillingen ble en slow roast over meget lav varme, der det ble stilt ukontroversielle og «smale» spørsmål. Det er ingen ideologiske forskjeller mellom teamene når de besvarer et spørsmål om betaling for obligatoriske feltkurs. Likevel var det mulig å ane konturene av to rektorteam som har en ulik politisk fremgangsmåte.

Graver lover mer enn Stølen og er enig med studentgrasrota. Om man kan bruke et begrep som dessverre har fått en litt negativ gjenklang de siste årene, er Graver mer populistisk enn Stølen. Sistnevnte vil lete etter årsaker, love lite og gå forsiktig frem.

Jobba ræva av seg

I etterkant av debatten påpekte Jan Frich at debatten var upolarisert. De skal tross alt fortsette å jobbe ved UiO, også om de taper valget og får sine valgmotstandere som sjefer. Og det er kanskje bra at man nå har to rektorteam som vil mye av det samme for å møte utfordringer universitetet står foran.

De har også blitt enige om å avslutte valgkampen på fredag, slik at de får en velfortjent påskeferie. For midt i valgkampens hete, har de også holdt frem i sine akademiske stillinger. Som Gro Mo påpekte i etterkant av debatten: de har tross alt jobba ræva av seg.

Kjære student, akademisk eller teknisk-administrativt ansatte: godt valg, bruk stemmeretten. Makten er nå i dine hender.

Rektorvalget har startet

Oppdater deg på den spennende duellen med disse sakene:

Derfor vil Hans Petter Graver bli rektor: -Dette er en unik mulighet

Derfor vil Svein Stølen bli rektor: -Jeg har evnen til å handle

Graver leder såvidt på meningsmåling, men Stølen kan skryte over denne listen med støttespillere(12)

Slik var kandidatenes studietid: Stølen leste pensum til alle døgnets tider og Graver var raddis(8)

Kollegenes dom: Graver er både utadvendt og beskjeden mens Stølen er interessert og energisk(13)