LEDER: Marianne Andenæs mener at det ble tatt opp viktige saker på landsmøtet til Norsk studentorganisasjon. Arkivfoto: Hanna Hjardar

Slik svarer Norsk studentorganisasjon på landsmøtekritikken

NSO-leder Marianne Andenæs mener studentbevegelsen må ta kritikken til seg.

Det har stormet i Norsk studentorganisasjon (NSO) etter landsmøtet forrige helg. Først [rykket de tidligere studentpolitikerne Ola Nestvold og Amanda Schei hardt ut mot valgkulturen i organisasjonen.](3)

Deretter fulgte seks studentpolitikere fra Oslo og Bergen opp med et langt leserinnlegg der de tok et [knallhardt oppgjør med det de beskrev som en «selvopptatt» og «tungrodd» organisasjon.](2)

Leder for NSO, Marianne Andenæs, er fornøyd med landsmøtet som helhet, men skulle ønske seg enda mer politisk debatt.

– På et overordnet nivå gikk landsmøtet veldig fint, men som øverste leder av organisasjonen vil jeg alltid se flere ansikter på talerstolen og skape enda mer politisk debatt. De som sendte inn resolusjoner og endringsforslag skal ha masse skryt for sitt bidrag til et godt landsmøte og gode debatter.

Universitas-Knut om landsmøtet: Distrikts-Norge strikes back

– Diskuterte viktige saker

Lobbyorganisasjonen har i flere år blitt kritisert for å diskutere «ukontroversielle» saker. [I fjor gikk studentpolitiker Vetle Hedlund ved Universitetet i Oslo hardt ut mot at politikken som ble diskutert var tiltak mot mobbing og for å bedre studenters psykiske helse.](1)

– Det var ingen debatt. Alle er så klart enige i at mobbing er kjipt og at psykisk helse er viktig, sa han da.

Også i år var studenters psykiske helse høyt på agendaen. NSO-leder Andenæs mener dette er viktige saker å ta opp, og uenig i beskrivelsen om at sakene er «ukontroversielle».

– Landsmøtet hadde gode diskusjoner om hvilke saker vi burde ha fokus på. For eksempel ble det vedtatt resolusjoner om psykisk helse og brukerstyrt personlig assistanse (BPA) for studenter. Dette er absolutt viktige saker. Det er enhver delegat sitt ansvar å ta opp saker og delta i debattene. Det gjelder også de som nå kommer med kritikk.

Har dere et problem med å definere viktige kampsaker nå som dere har oppnådd 11 måneders studiestøtte?

– 11 måneders studiestøtte var og er en viktig seier. Vi er likevel ikke i mål på flere av de andre kampsakene våre. Studiestøtten bør økes og det må bygges flere studentboliger. Det blir likevel viktig for oss å se om vi må justere politikken vår i fremtiden, spesielt ved et eventuelt regjeringsskifte til høsten.

Fått med deg denne? Dette er NSOs nye leder

Tar kritikken til seg

NSO-lederen mener det er helt normalt med diskusjoner om både det politiske og det organisatoriske etter et landsmøte, men skulle ønske mye av kritikken hadde blitt tatt opp både før og under landsmøtet.

– Flere poenger som hvordan vi debatterer og hvordan vi behandler politikk er viktige problemstillinger. Jeg håper vi får tatt disse diskusjonene på landsmøtet neste år.

Kritikerne kommer med ganske krasse utspill om en selvopptatt og tungrodd organisasjon. Hva synes du om denne beskrivelsen?

– Det er kjempeviktig at vi tar kritikken til oss. Dette er en kritikk av studentbevegelsen generelt og vi må sørge for at vi har arenaer og kanaler som treffer studentene. Vi har nå en evaluering av landsmøtet og vil følge opp den. Norsk studentorganisasjon er i konstant utvikling, det vil den alltid være, spesielt fordi det er hyppig utskifting.

Les: Den studentpolitiske ringreven William Sæbø svarer NSO-kritikerne