HÅVER INN: Kingston University dro i studieåret 2013-2014 inn hele 38,5 millioner kroner i skolepenger fra Lånekassen. Universitetet benytter seg av agentbyråer som Across the Pond. Studiestedet er lavt ranket på internasjonale rankinglister som Times Higher Education og ARWU. Arkivfoto: Adrian Nielsen

Studenter lokkes til dyre utdanninger i utlandet

Norske studenter står i fare for å ende opp på kostbare og dårlige utdanninger gjennom utbredt agentbruk hos utenlandske universitetene.

En ny rapport slår fast at seks av ti norske studenter som drar til Storbritannia eller Australia har benyttet seg av én eller flere agenter, slik som selskapet Across the Pond.

– Det er klart det spiller en rolle hvem som er synlige, og agenter bidrar til en sterk synliggjøring av noen læresteder, sier forsker Elisabeth Hovdhaugen ved NIFU.

Norske studenter trekkes til dyrebare universiteter som tjener mye på å ta skolepenger fra utenlandske studenter. Studentene går ofte glipp av informasjon om gratis tilbud som finnes, all den tid gratis universiteter ikke har incentiver til å promotere seg selv.

Sterke markedskrefter

Det er Storbritannia som huser flest norske studenter på tross av den store prislappen. Ettersom Norge står utenfor EU kan britene fakturere nordmenn langt over beløpstaket satt for EU-studenter. Slik har norske studenter blitt lukrative for britiske læresteder, og utviklingen er ifølge Hovdhaugen vanskelig å snu.

– Norge har generøse støtteordninger, slik at det er mulig for studenter å dra til kostbare læresteder, men da pådrar man seg også mye gjeld, sier forskeren.

Funnene i rapporten viser imidlertid at agenter er så viktige for norske studenter at læringssteder i andre land ofte forblir ukjente alternativer. Til tross for at prestisjeuniversiteter som tyske Humboldt tilbyr norske studenter gratis utdanning på engelsk.

Trenger nøytral informasjon

Rapporten foreslår å opprette nøytrale informasjonskanaler for å motvirke den sterke agenteffekten.

– Det er så mange valg, og alternativer å ta inn. Da kan det være en hjelp i å bruke en agent, som samler informasjon om mange læresteder for deg.

Ett skritt på veien er at ANSA, organisasjoner for studenter i utlandet, har fått bevilget midler fra Kunnskapsdepartementet til å informere om utdanningsmulighetene i Tyskland.

– Jeg vil at flere studenter skal studere i utlandet og særlig i Tyskland. Det som er så rart er at samtidig som at tallet på norske studenter i utlandet har skutt i været, har studenter i Tyskland holdt seg stabilt. Det må det gjøres noe med, uttalte Torbjørn Røe Isaksen til Universitas i november.