Disse akademikerbautaene støtter rektorkandidat Svein Stølen

Psykologiprofessor Fanny Duckert, den «fantastiske formidleren» Øivind Bratberg og jussprofessor Alf Petter Høgberg står på støttespillerlisten til Svein Stølen.

Mens Hans Petter Graver er en [ørliten favoritt i rektorkampen etter Uniforums meningsmåling forrige uke](4), kan Svein Stølen skryte av en omfattende liste av støttespillere.

Ifølge Khrono har 140 professorer, studenter og andre ansatte ved Universitetet i Oslo meldt seg på en offentlig liste av mennesker som støtter Svein Stølen i rektorvalget.

I tillegg til Duckert, Bratberg og Høgberg finner man blant annet instituttleder for statsvitenskap, Anne Julie Semb, astrofysikeren Per Barth Lilje og historieprofessor Erling Sandmo.

Flere studentpolitikere som tidligere leder av Studentparlamentet, Julie Sørli Paus-Knudsen og tidligere leder for Grønn Liste, Jonas Nilsen, har også skrevet seg opp på lista.

Det er kun Svein Stølen som har valgt å lage en støtteliste. Hans Petter Graver forteller til Khrono at han har valgt å prioritere annerledes.

– Nei, vi har ikke prioritert det. Og etter at det ble nye valgregler så trenger man heller ikke lenger et visst antall anbefalinger for å stille til valg, sier han til nettavisen.

Rektorvalget nærmer seg med stormskritt. Oppdater deg på den spennende duellen med disse sakene:

Derfor vil Hans Petter Graver bli rektor: -Dette er en unik mulighet

Derfor vil Svein Stølen bli rektor: -Jeg har evnen til å handle

Den første debatten: Like få skillelinjer som mellom Høyre og Arbeiderpartiet

Den andre debatten: Endelig var kandidatene litt uenige

Slik var kandidatenes studietid: Stølen leste pensum til alle døgnets tider og Graver var raddis(8)

Kollegenes dom: Graver er både utadvendt og beskjeden mens Stølen er interessert og energisk(1)