NYTT REKTORTEAM: Lars Tore Ronglan og Elin Kolle blir det nye rektorteamet ved Norges idrettshøgskole de neste fire årene. Pressefoto: Norges idrettshøgskole

Lars Tore Ronglan blir ny NIH-rektor

Tidligere landslagsspiller i håndball tar over for sittende rektor Kari Bø ved Norges idrettshøgskole.

Lars Tore Ronglan (55) er professor i idrettssosiologi og har de siste fire årene vært prorektor ved idrettshøyskolen. Han ble nylig valgt som rektor ved skolen frem til 2021.

Med seg får han Elin Kolle (39), førsteamanuensis ved Seksjon for idrettsmedisinske fag, som sin prorektor.

Kun ett par stilte til valg og kun fire prosent av studentene stemte ved valget, samt 41 prosent av de ansatte.

Ronglan har en suksessrik håndballkarrière bak seg, med blant annet 99 seniorlandskamper, ifølge NIH.

Internasjonal rangering: NIH er i verdenstoppen

Etter Norges svake innsats i Rio-OL ledet Ronglan et utvalg som evaluerte innsatsen.

Hans doktorgradsavhandling fra 2000 hadde tittelen «Gjennom sesongen. En sosiologisk studie av det norske kvinnelandslaget i håndball i og utenfor banen».

Dette er studentlederen ved NIH: – Vi har et helt unikt studentmiljø