BLIR KOLLEGAER: Westerdals-rektor Tine Widerøe og adm. dir. Solfrid Lind i Høyskolen Kristiania skal det neste året jobbe med å utforme hvordan sammenslåingen av høyskolene vil se ut.

Høyskolen Kristiania og Westerdals om oppkjøpet: – Vi ønsker å skåne studentene

Studenter vil ikke merke effektene av oppkjøpet før høsten 2018, forteller høyskolene.

Torsdag var avtalen i boks. Høyskolen Kristiania blir Westerdals Oslo ACTs nye eiere.

I et intervju med Universitas snakker høyskolene ut om hvilke følger kjøpet vil få for studentene deres:

**Planer om «superhøyskole»

**Mål om å bli universitet innen 2030

**Studenter vil ikke merke oppkjøpet før neste høst

**Lite er foreløpig bestemt om hvordan sammenslåingen vil se ut

Resultatene av sammenslåingen vil ikke bli synlig med én gang, forteller Solfrid Lind, administrerende direktør ved Høyskolen Kristiania.

– Det vil være vanlig drift hos begge skolene denne høsten. Men i løpet av våren vil vi få til en overordnet struktur for den nye høyskolen, og vi ønsker at alt skal være integrert innen 1. august 2018.

Lind forteller at det er lite som foreløpig er klarlagt, men at skolene i fellesskap skal få frem en plan i løpet av året.

– Oppkjøpet vil ikke påvirke studentene før den 1. august neste år, sier hun.

Bakgrunn: Høyskolen Kristiania kjøper Westerdals Oslo Act

Studentspenning

Studentene ved Høyskolen Kristiania har vært positive til sammenslåingen, ifølge Lind. Både tillitsvalgte og studentstyret har blitt orientert om hvordan avtalen nå ser ut.

– Det har vært størst spenning hos Tines studenter, tror jeg, sier Lind.

Tine, altså Tine Widerøe, er rektoren ved Westerdals Oslo ACT. Hun hadde forventet flere spørsmål fra kritiske studenter.

– Studentene er opptatt av de nære tingene, nå er de først og fremst glade over at vi har fått en avklaring, sier Westerdals-rektoren.

Widerøe har vært tilgjengelig i campuskantinene for spørsmål fra studentene. Det de fleste har lurt på er hvordan vitnemålet deres vil bli seende ut.

– Denne sammenslåing skal ikke påvirke studentene nå, og de som har begynt på sitt studieløp skal få fullføre det, sier hun og legger til:

– Vi gikk åpent ut med dette veldig tidlig, og vi tror informasjonen nå har modnet hos de fleste.

Sammenslåing, ikke oppkjøp

Rektor Tine Widerøe vil gjerne skåne studentene fra de store omveltningene, men bak fasaden arbeides det med å bygge en ny «superhøyskole».

– Hvis vi klarer å slå sammen det beste fra disse skolene, så vet jeg at dette vil bli en superhøyskole som er veldig attraktiv for nåværende og fremtidige studenter, røper Widerøe.

Administrerende direktør Lind sier seg enig. Hun legger vekt på at begge skolene skal bli hørt, og dette sees på som en sammenslåing, ikke et oppkjøp.

– Selv om Høyskolen Kristiania er den kjøpende part, så skal begge skolene vurderes som likeverdige parter. Derfor har vi etablert en styringsgruppe som skal håndtere integrasjonsprosjektet, hvor begge parter er involvert.

Fikk du med deg? Slik forklarer Høyskolen Kristiania kjøpesummen

Universitetsplaner

Det er ingen hemmelighet at Høyskolen Kristiania ser på muligheten å bli Norges første private universitet. Drømmen er forhåpentligvis klar i 2030, men mye gjenstår, skal vi tro administrerende direktør Lind.

– Det går den veien innenfor hele sektoren, men det er langt dit. Styret har vedtatt en strategiplan frem mot 2030. Jeg tror ikke vi er et universitet i 2030, men vi jobber målrettet mot ambisjonen, forteller Lind.

For å kunne bli et universitet må det bygges faglig i både bredden og dybden. Skolen må også få seg flere masterstudier, og doktorgradsstudier.

– Jeg er oppvokst på en gård, og det ligger det i ryggmargen min at når man leverer gården fra seg til neste generasjon, så skal gården være i bedre stand enn den var da du selv overtok den. Det er ansvaret til Høyskolen Kristiania nå, å ivareta merkevaren Westerdals på en god måte, sier Lind.

– Mye uforutsett

For Westerdals-rektoren har de siste årene vært en berg og dalbane med mye arbeid. Hun var dekan for Høyskolen Kristiania da hun for to år siden ble hentet til Westerdals som administrasjonsdirektør. Så kom Westerdals Oslo ACT i hardt vær med store avsløringer om pengejuks.

– Det har jo vært en spesiell reise. Det har skjedd mye uforutsett, og jeg hadde aldri kart å håndtere det på den måten uten folkene jeg har rundt meg her på skolen. Det har blåst kraftig, innrømmer Widerøe.

For ett år siden tok hun over som rektor for skolen. Den jobben skal hun i hvert fall ha frem til sommeren 2018. Likevel så hun ikke denne sammenslåingen komme.

– Det var en litt absurd situasjon da jeg først hørte om det. Jeg har jo jobbet lenger på Høyskolen Kristiania enn Westerdals Oslo Act.

Så du for deg at dette kunne skje da du begynte som rektor for ett år siden?

– Nei, det så jeg ikke for meg. På den tiden så hadde jeg altfor mye annet å tenke på, så jeg var ikke forberedt på dette. Jeg tror det som har skjedd nå er det aller beste for Westerdals.

Les mer: Høyskolen Kristiania-rektor snakker ut om oppkjøpet