ENIGE: Westerdals-rektor Tine Widerøe (til venstre) og Høyskolen Kristiania-direktør Solfrid Lind møttes ved Westerdals-bygget på Vulkan etter at avtalen mellom de to skolene ble signert.

Slik forklarer Høyskolen Kristiania kjøpesummen

Høyskolen Kristiania kjøper opp Westerdals Oslo ACT for 85 millioner kroner. Men hva betaler de for?

Siden desember har høyskolene vært i intensive forhandlinger. Én måned på overtid kom partene endelig i mål. I går ble det klart at Høyskolen Kristiania legger 85 millioner på bordet for å kjøpe opp samtlige aksjer i Westerdals Oslo ACT. Avtalen trer i kraft neste onsdag.

Administrerende direktør for Høyskolen Kristiania, Solfrid Lind, forklarer at det har vært en omfattende prosess å komme frem til summen. Kunnskapsdepartementet hadde også en finger med i spillet.

Høyskolen har verken hatt lov til å bruke skolepenger eller statsstøtte til oppkjøpet. De har derfor brukt lån og innskutte midler.

Bakgrunn: Høyskolen Kristiania kjøper Westerdals Oslo Act

Betaler for omdømme

Å kjøpe en høyskole er ikke bare bare. Det er ikke det samme som å kjøpe en vanlig bedrift. Det kan ikke tas utbytte av en skole som har statsstøtte og pengene skal komme studentene til gode.

Høyskolen Kristiania beregnet først ut hva den innskutte kapitalen i Westerdals Oslo Act har vært, inkludert verdien på skolens bygg og arbeidskraft. Deretter la de til de immaterielle verdiene, altså skolens omdømme og betydning.

– Til slutt så havnet vi altså på 85 millioner, sier Lind og legger til:

– Formelt sett er det et oppkjøp, men vi ser på det som en sammenslåing.

Høyskolen Kristiania-rektor snakker ut om oppkjøpet: Vil ikke endre Westerdals-navnet

Må håndtere krav

De siste årene har Westerdals vært involvert i en rekke skandaler etter at Dagens Næringsliv avslørte at 105 millioner kroner var tatt ut av Westerdals etter fusjonen. I tillegg hadde skolen krevd et ulovlig høyt beløp av studentene. Nå er Westerdals-kravene også Høyskolen Kristianias problem. Solfrid Lind hevder hun ikke har tenkt så altfor mye på det.

– Så dere har ikke tatt høyde for kravene når dere bestemte dere for 85 millioner som kjøpesum?

– Vi er selvfølgelig kjent med kravene som er rettet mot Westerdals og må forholde oss profesjonelt til det. Når vi nå overtar neste onsdag, så er det vi som har ansvaret for dem. Kravene vil følge skolen, og disse må vi håndtere, sier hun.

Fortsetter som rektor

For Westerdals-rektor Tine Widerøe blir oppkjøpet et gjensyn med tidligere arbeidsgiver. Hun var dekan for Høyskolen Kristiania da hun for to år siden ble hentet til Westerdals som administrasjonsdirektør. Ett år senere tok hun over som rektor for skolen. Hun skal fortsette som rektor minst frem til sommeren 2018.

Tidligere har hun uttalt at det ville ta tid å bygge opp Westerdals rykte etter at kravene kom. I dag innrømmer hun at kravene fortsatt er en byrde for skolen.

– Det hadde selvsagt vært fint å bli fri fra disse kravene mot Westerdals, men vi forholder oss profesjonelt til dem, sier rektoren.

Solfrid Lind supplerer henne med noen velvalgte ord fra Høyskolen Kristianias rektor, Trond Blindheim:

– Som vår rektor fleipet med tidligere i dag, så har vi har brukt 85 millioner på å kjøpe tilbake Tine Widerøe, hehe.

Leste du? Fersk Westerdals-rektor bekymret for fremtiden