TAR OVER: Høyskolen Kristiania-rektor Trond Blindheim er storfornøyd med sammenslåingen av Westerdals Oslo Act og Høyskolen Kristiania. Arkivfoto: Helle Gannestad

Forhandlingene er ferdige: Høyskolen Kristiania kjøper Westerdals Oslo Act

Høyskolen Kristiania kjøper Westerdals Oslo Act for 85 millioner kroner.

TAR OVER: Høyskolen Kristiania-rektor Trond Blindheim vil ikke endre merkenavnet til Westerdals.
«DRØMMEFABRIKKEN» : Skandaleforfulgte Westerdals Oslo Act havner nå i hendene på Høyskolen Kristiania rektor Trond Blindheim.

Høyskolene har vært i intensive forhandlinger siden midten av desember. De opplyste den gang at de forventet å være ferdige med forhandlingene til starten av februar. Det skjedde ikke, men seks uker på overtid har partene endelig kommet i mål.

Oppkjøpet innebærer en overdragelse av alle aksjene til Westerdals Oslo Act, som vil skje den 29. mars.

– Dette er et stort skritt på veien mot vår ambisjon om å bli Norges første arbeidslivsuniversitet, sier administrerende direktør ved Høyskolen Kristiania, Solfrid Lind.

Bakgrunn: Løvenskiold-brødrene selger «drømmefabrikken»

Forhandlinger på skinner

Tidligere denne uka var Universitas i kontakt med rektor Trond Blindheim ved Høyskolen Kristiania. Da kunne han fortelle at forhandlingene «gikk på skinner» og at det bare gjenstod et par møter.

Han forsikrer studentene om at skolen ønsker å beholde navnet «Westerdals» innenfor høyskolens nåværende merkevarestruktur.

– Ved å beholde navnet bevarer vi identiteten blant ansatte og studenter, sier han.

Blindheims våte drøm: Vil bli Norges første private universitet

Skandaleforfulgt

De siste årene har Westerdals vært involvert i en rekke skandaler etter at Dagens Næringsliv avslørte at 105 millioner kroner var tatt ut av Westerdals etter fusjonen.

I tillegg hadde skolen krevd et ulovlig høyt beløp av studentene.

Høyskolen Kristiania kjøper Westerdals for 85 millioner og tar ansvar for kravene i de pågående tvistesakene.

Det betyr at Høyskolen Kristiania nå har ansvaret for å håndtere nåværende og fremtidige krav i forbindelse med skandalene på Westerdals, og har derfor vært i tett dialog med Kunnskapsdepartementet i forbindelse med oppkjøpet.

Westerdals-studenter om oppkjøpet: Frykter for skolens sjel

Vil satse på fagskoler

– Vi vil satse mer på fagskoler og voksenopplæring, forteller Lars Buer, styreleder i Anton B Nilsen Skoledrift AS.

Selskapet, som har eid Westerdals i en årrekke, begrunner salget med at de nå ønsker å minke satsningen på statsstøttede høyskoler.

– Midlene fra salget vil Anthon B Nilsen Utdanning bruke til å styrke våre fagskoler og vår satsning på voksenopplæring, sier Buer.

Les mer: Westerdals-studenter bruker memes i oppkjøpsprotest