SVINDYRT: Saken har kostet Glitre Rehabilitering flere hundre tusen kroner så langt, og mer skal det bli.

Eiendomsselskap går til sak mot UiO: – Aldri vært borte i noen som er så arrogante

UiO nekter eierne av Apalveien 45 å bruke Blindernveien for å komme seg til tomten. Nå går de til sak.

Jeg har prøvd å diskutere med universitetet, og jeg har aldri vært borte i noen som er så arrogant.

Ragnar Formo, prosjektleder i Glitre Rehabilitering AS.

Eiendomsselskapet Glitre Rehabilitering AS har i lenger tid planlagt en storstilt oppussing av en tomt rett ved siden av Universitetet i Oslo (UiO). De har bare ett problem: Universitetet og de andre eierne av tomtene langs Blinderveien nekter dem å bruke den private veien.

Dermed må Glitre bruke Apalveien i stedet, noe som ifølge dem medfører store vanskeligheter og fare for studentenes helse.

– Når vi kjører inn Apalveien er det helt uoversiktlig. Jeg vet ikke hvor mange studenter som går der hver dag, men det er mange. Det har mange ganger nesten gått galt, for du ser ingenting, sier prosjektleder i Glitre Ragnar Formo.

Den frustrerte prosjektlederen mener også at det ikke er mulig å snu på tomten. Da er løsningen å enten rygge ut i trafikken, eller svinge midt i veien og rygge inn. Hvis eiendomsselskapet kunne brukt den private delen av Blindernveien hadde de sluppet dette problemet.

Ikke de eneste som krangler med UiO: - Dette er en hevnaksjon

Bruker rettssystemet

Nå har Glitre tatt ut stevning for ekspropriasjon – det vil si at eiendomsrett avstås mot erstatning. Målet til bedriften er å få adkomst.

– Jeg har prøvd å diskutere med universitetet, og jeg har aldri vært borte i noen som er så arrogante. Det var ikke aktuelt å snakke om. I stedet for å bruke rettssystemet og advokater kunne man heller ha brukt pengene litt fornuftig hvis vi kom i dialog, sier Formo.

Universitetet i Oslo vil ikke kommentere saken.

Glitre har brukt rundt to hundre tusen kroner på arkitekter og jurister siden høsten, og det kommer til å bli enda mer. De mener det hele kunne vært løst hvis universitetet hadde vært litt mer samarbeidsvillige.

– Vi mener at universitetets tolkning eller mangel på sådan ikke er relevant, og som kjent har de også avvist våre forsøk på dialog om emnet. Situasjonen er slik den er i dag grunnet universitetets manglende vilje til drøftinger, sier Formo.

Krangler om millionprosjekt: NMBU vs UiO

Sikre på seier

– Vi har Plan- og bygningsetaten på vår side, vi har Byantikvaren på vår side og vi har det gamle avtaleverket på vår side. Så nå driver man bare og kaster bort tid, sier Formo.

Avtaleverk fra 1930-tallet, da eiendommene i området ble regulert til boligformål, viser at eieren av Apalveien 45 har adkomst gjennom Blindernveien, mener Glitre. De viser til at universitetet ikke sa imot da det ble informert på 30-tallet.

– Det er klart at tidligere eiere av Apalveien 45 ikke har benyttet seg av denne rettigheten, da adkomst til Apalveien allerede var i bruk som hovedinnkjørsel, men man må huske at bruk av bil på 1930-tallet ikke var som nå, sier Formo.

UiO går mot søksmål: HiOA søker om bli universitet