I STRID: Heine Strømme mener han har rettighetene til Facebook-siden Oktoberfest Oslo. Foto: Alf Simensen, innfelt: privat
I STRID: Heine Strømme mener han har rettighetene til Facebook-siden Oktoberfest Oslo. Foto: Alf Simensen, innfelt: privat

Festival-leder i Oktoberfest-strid: – Kjennelsen er full av faktafeil

Daglig leder og bookingsjef for festivalen Palmesus, Heine Strømme, vil gå rettens vei for å få tilbake rettighetene til Facebook-siden «Oktoberfest Oslo».

Onsdag bestemte Oslo byfogdembete i en midlertidig forføyning at Heine Strømme må gi tilbake administratorrettighetene på en Facebook-side til Chateau Neuf.

Tidligere i år slettet han de andre administratorene på Facebook-siden, endret navnet på den fra «Oktoberfest Chateau Neuf» til «Oktoberfest Oslo» og annonserte at den årlige festen på Chateau Neuf var flyttet til Youngstorget.

Ledelsen på Chateau Neuf mener derimot at Strømme forleder de 15 000 følgerne på siden til å tro at arrangementet er flyttet. De planlegger nemlig selv å fortsette med den tradisjonsrike festivalen.

Dermed gikk de rettens vei for å få tilbake administratorrettighetene og endte opp i å få medhold.

Les mer: Chateau Neuf vant Facebook-strid

– Mitt konsept

Strømme selv er sterkt uenig i kjennelsen og varsler at han kommer til å ta saken videre.

– Dette er ingen endelig dom, det er en midlertidig forføyning som er fattet uten at jeg har fått muligheten til å gi tilsvar. Kjennelsen er full av faktafeil basert på Chateau Neufs feilaktige påstander, og vi holder nå på med å skrive et tilsvar og kreve en muntlig forhandling. Om nødvendig vil saken bli fulgt videre i rettsvesenet til vi har fått medhold, sier han.

Bakgrunn: Oktoberfest kuppet fra Chateau Neuf

Festivalsjefen forteller at han startet Oktoberfest gjennom en studentforening i 2006. I 2007 ble festivalen arrangert på Fabrikken, før han i 2008 satte seg ned med Chateau Neuf for å lage en felles modell.

– Det var min ide, jeg var inititativtaker og det var jeg som gjennomførte arrangementet.

Ifølge Strømme er det han selv som har utviklet konseptet. Det var også han som fikk logoen til arrangementet utformet i 2006.

– Konseptutvikling har vært mitt definerte ansvar, sammen med markedsføring. Chateau Neuf har stått for drift, vakthold og et sted å være. Jeg har til og med gjennomført det samme konseptet, med samme logo og samme ølorkester andre steder i Norge.

Avsluttet samarbeid

Ifølge Chateau Neuf var Strømme markedsføringsansvarlig for arrangementet. Det reagerer han sterkt på og omtaler seg selv som prosjektleder.

Selv om festen ble arrangert på Chateau Neuf, mener han også at det er han som har rettighetene til Facebook-siden.

– Da Facebook la om systemet i 2012 måtte man ha en page for å kunne promotere eventer systematisk og effektivt. Jeg opprettet da Oktobefest Chateau Neuf, som jeg nå har endret til Oktoberfest Oslo. Og Chateau Neuf opprettet sin egen side, Oktoberfest på Chateau Neuf. Hvis de har eierskap til min, hvorfor opprettet de da sin egen samtidig?, spør han.

Hvorfor valgte du å avslutte samarbeidet med Chateau Neuf i år?

– Tidligere har jeg hatt en rullende dialog med Chateau Neuf, men etter forrige Oktoberfest har jeg ikke hørt noe fra dem.

Hvorfor kunne du ikke fortsette samarbeidet og tatt kontakt selv?

– Jeg har brukt ti år på å bygge dette opp og opplevde det som rart at det kom masse nye folk det siste året som vet best hvordan dette skulle gjennomføres. Og på den bakgrunn er det bedre å la den nye generasjonen gjøre sin greie, så kan jeg gjøre det jeg tror på et annet sted.