FRYKT IKKE: Det blir Oktoberfest på Chateau Neuf i år også.

Chateau Neuf vant Oktoberfest-strid

En tidligere markedsføringsansvarlig må levere tilbake Facebook-side til Chateau Neuf etter en knusende kjennelse fra retten.

Helt siden 2006 har det blitt arrangert en svær Oktoberfest på Chateau Neuf. Men tidligere i år kom det en overraskende beskjed på arrangementets Facebook-side: Festen flyttes til Youngstorget.

En tidligere markedsføringsansvarlig hadde nemlig fjernet de andre administratorene, endret navnet fra «Oktoberfest Chateau Neuf» til «Oktoberfest Oslo» og meddelt at arrangementet «endelig» flyttes.

Siden har 15 000 følgere og Chateau Neuf forsøkte å få tilbake tilgangen umiddelbart. Da de ikke lykkes, gikk de til sak.

Onsdag kom kjennelsen fra Oslo byfogdembete med en midlertidig forføyning om at den tidligere markedsføringsansvarlige må utlevere rettighetene til Facebook-siden tilbake til daglig leder på Chateau Neuf. Han forbys å gjøre noen endringer på siden og dømmes til å betale saksomkostningene.

Bakgrunn: Oktoberfest kuppet fra Chateau Neuf

Forleder følgerne

Den saksøkte var med å starte det populære arrangementet i 2006. Siden har han vært innleid som konsulent med ansvaret for markedsføringen av arrangementet og har vært en av flere med administratorrettigheter til Facebook-siden.

I 2016 slo i midlertid forholdet sprekker etter uenigheter om et honorar. Tidligere i år fjernet han daglig leder ved Chateau Neuf som administrator og begynte å reklamere for et eget Oktoberfest-arrangement.

I rettens kjennelse legges det vekt på den tidligere konsulentens atferd gjør at det haster med en avgjørelse i saken.

– Brukerne blir forledet til å tro at Chateau Neuf AS sitt arrangement nå skal foregå på Youngstorget, heter det i kjennelsen.

Les også! Tidligere formann må betale 70 000 kroner til DNS

Oktoberfest blir

Chateau Neuf og Det norske studentersamfund (DNS) kommer til å arrangere Oktoberfest på studenthuset som vanlig.

– Det er godt å se at vi fikk medhold, og at retten er enig i at man ikke kan kuppe Facebook-kontoer fra tidligere oppdragsgivere. Det er dog selvfølgelig veldig uheldig at kundene våre har fått motstridende informasjon, så vi kan forsikre alle om at det blir Oktoberfest på Chateau Neuf i år også, sier daglig leder Linn Cecilie Andresen.

Universitas har ikke lykkes å komme i kontakt med den saksøkte. Advokaten hans ønsker ikke å kommentere saken.