Mer makt til studentene

Norsk studentunion og Studentenes landsforbund vurderer å slå seg sammen. En ny organisasjon vil få rundt 120 000 medlemmer og bli en av de største interesseorganisasjonene i Norge.

Publisert

Resultatet fra forhandlingene mellom de to studentorganisasjonene er nå klart. Norsk studentunion (NSU) og Studentenes Landsforbund (StL) er omtrent like store og vil få like stor makt i en ny organisasjon.

Studentene ved Universitetet i Oslo vil bli den største enheten med 34 representanter av cirka 140 på landsmøtet.

– Vi er store og kommer til å være sterke i den nye organisasjonen, sier studentparlamentsleder Anne Berit Grøtterud.

Hun tror sammenslåingen vil gi en sterk sentral organisasjon som kan få gjennomslag for store saker som studiefinansiering, arbeidsmiljølov og studentboliger.

Frykter for lokallagene

– Jeg frykter at den tette kontakten vi har hatt med lokallagene i NSU vil bli borte i en så stor organisasjon, sier leder av NSU Ine Saxvik.

Omkring 18 prosent av de 40 kronene fra semesteravgiftene studentene i dag bidrar til NSUs sentralkasse med, blir i dag tilbakeført til lokallagene. Denne ordningen er foreslått avsluttes i løpet av de neste to årene. For Oslo vil dette bety et kutt på omkring 450 000 kroner innen 2003.

Anne Berit Grøtterud har ikke tatt stilling til hvordan disse kuttene skal dekkes, men regner med det er rom for å kutte.

– Det er en liten pris å betale dersom vi får gjennomslag for de store sakene som flere boliger, bedre studiefinansiering, sier Grøtterud.

Mer effektivt

Som leder for NSU tror Saxvik en ny organisasjon vil bli både mer profilert og få mer tyngde.

– Det må satses på profesjonalisering av sentralleddet og fokus på lobbyarbeid og mediaprofilering. Forberedingen av saker og utformingen av politikk bør rendyrkes på lokalt nivå, sier Saksvik.

Etter planen skulle de to organisasjonene slås sammen 1. januar 2002. StL ønsker seg mer tid for å behandle saken skikkelig.

– Vi tror på sammenslåing 1. juli 2002. Vi har lagt mye ressurser over lang tid ned i arbeidet. Da kan vi ikke si nei fordi prosessen går for fort, sier nestleder av StL Stein Are Sellevoll.