Kampklar: Ingvild Stensrud er klar for valgkamp. Foreløpig er det lite som tyder på at det vil bli en vår preget av de store konfliktene.

Ingvild Stensrud og Jens Lægreid kjemper om toppverv

Statsvitenskapstudent Stensrud og teologistudent Lægreid stiller som lederkandidater til Studentparlamentet ved Universitetet i Oslo.

Før studentparlamentsvalget i april har allerede to kandidater meldt sitt kandidatur som lederkandidater.

Ingvild Stensrud er studie- og læringsansvarlig og likestillingsansvarlig ved Studentparlamentet. Hun har vært politisk engasjert i AUF siden tenårene.

– Det sosiale tiltrekker meg ved politikken, i tillegg til det strategiske, det å få gjennomslag for saker, forteller hun.

Jens Lægreid er representant for Grønn liste i Studentparlamentet, og har erfaring med forsonings- og solidaritetsarbeid. Han understreker at det er naturlig for ham å stille som leder.

– Jeg har drevet lederkurs for ungdom, vært faddersjef, sittet i studentutvalg, jobbet som studentambassadør, to perioder i miljøkomiteen til Studentparlamentet og en periode som representant i Studentparlamentet. Den erfaringen vil jeg ta med meg, sier han.

Fjorårets lederstrid: - Verre enn Paradise Hotel

Ny leder og rektorvalg

– Dette er et spennende år å stille til leder, med nytt rektorat og stortingsvalg, sier Lægreid og fortsetter:

– Begge rektorkandidatene er veldig gode. Grønn liste har tatt kontakt med dem for å jobbe for miljøsaken. Vi ønsker ikke å gå til krig mot de ansatte, men jobbe med dem.

Begge kandidatene har visjoner for miljøet på Blindern, både faglig og på campus.

– Foreningene trenger et løft, økonomisk og organisatorisk. Vi vil kjempe hardere for et godt veiledningstilbud for alle studenter og vi ønsker å legge til rette for studenter som vil ha kontakt med en arbeidsgiver gjennom internship eller deltidsjobb, sier Lægreid.

Stensrud er på sin side opptatt av å heve kvaliteten på undervisningen. De siste månedene har Universitas satt søkelys på både automatiske begrunnelser og kvaliteten på tilbakemeldingene fra sensorer. Dette er områder Stensrud vil satse på.

– Vi trenger mer variert undervisning, med dybdelære, diskusjoner og gruppeoppgaver. Studentene trenger gode tilbakemeldinger og vurderinger, og vi vil følge opp dette med automatisk begrunnelse på eksamen.

Dette er de nye studentpolitiske listene: Vil ha Vinmonopolet på Blindern

Grønn lederkandidat: Jens Lægreid vil kjempe for miljøet hvis han blir leder for Studentparlamentet ved UiO. Foto: Privat

Spøkelsesby

I tillegg til det faglige er begge opptatt av miljøet på campus, og av et levende miljø på Blindern.

– Etter klokka 16 er Blindern en spøkelsesby, vi må legge til rette for at det er ting som skjer. Studentpubene og foreningene bør få godt spillerom her og UiO må stille sine lokaler til disposisjon til ting som treffer studentene. I tillegg ønsker vi døgnåpne lesesaler. Mange kan nok tenke seg å legge opp studiehverdagen som det passer dem, sier Lægreid.

Stensrud er enig i at studentene må ha gode arbeidslokaler og studentområder.

– Oppussingen på Humanistisk Fakultet har vært forbilledlig, men andre har må jobbe i veldig gamle lokaler. Det er viktig at studentene blir prioritert når UiO planlegger oppussingsprosjekter, mener hun.

Livet på Blindern: Et glass frihet?

God stemning

I fjor var lederstriden preget av personlige konflikter og intriger. Men i år forteller begge kandidatene om god stemning dem imellom.

– Jens er en veldig bra fyr. Begge stiller til leder, enkelt og greit. Det er opp til studentparlamentet å velge, vi bestemmer ikke, sier Stensrud.

Med interesse for forsoningsarbeid i krigskonflikt, frykter heller ikke Lægreid intriger med motkandidaten:

– Jeg har ikke for vane å ha intriger med noen, og vil ikke starte med det nå.

Studentleder ved UiO: Vil bli Norges mektigste student